ALLTID OPPTATT? Nå kan du reservere akkurat den solsengen du ønsker deg i ferien - og slippe å slåss med håndklemafiaen som alltid okkuperer de beste solsengene - lenge før noen andre har stått opp. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
ALLTID OPPTATT? Nå kan du reservere akkurat den solsengen du ønsker deg i ferien - og slippe å slåss med håndklemafiaen som alltid okkuperer de beste solsengene - lenge før noen andre har stått opp. Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Nå kan du forhåndsbestille solseng til charterferien

Ving vil la gjestene forhåndsbestille og reservere spesifikke solsenger på charterhotellet.

Har du vært på charterferie så har du nok også opplevd eller vært vitne til kampen om solsengene.

Hva er best? Vi har testet All inclusive, Airbnb vs leilighet.Vis mer Vis mer

Nå vil charterselskapet Ving teste ut forhåndsreservasjon av solsenger.

En pris for hele ferien

– Ving er en del av Thomas Cook-konsernet, og dette er noe som hele Thomas Cook gjør. Det er ikke kun for norske gjester, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff, til Dinside.

Det vil altså bli mulig å velge solseng ut fra et kart som viser plassering, sol og så videre – og da kan du reservere solsenga for hele perioden du skal være der.

VING TESTER RESERVERTE SOLSENGER: informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff, sier til Dinside at tilbudet om reserverte solsenger kan komme på flere hoteller dersom det blir godt mottatt.
VING TESTER RESERVERTE SOLSENGER: informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff, sier til Dinside at tilbudet om reserverte solsenger kan komme på flere hoteller dersom det blir godt mottatt. Vis mer

Det vil koste 25 euro for hele oppholdet, uansett om du skal være en uke eller to – eller tre.

I første omgang skal tjenesten testes ut fra slutten av februar, på to hoteller: Voksenhotellet Sunprime Atlantic View på Gran Canaria (med aldersgrense 16 år) og SENTIDO Buganvilla Hotel & Spa på Fuerteventura.

Sommeren 2018 kommer 30 hotell i Thomas Cook Group til å kunne tilby tjenesten.

Vi vil gjerne betale for komfort

– Vi undersøker hele tiden hva gjestene ønsker seg, når de er på ferie – og en av tingene er å være garantert en solseng, sier Røhr-Staff til Dinside.

Det er en av grunnene til at de nå vil teste ut en reservasjonsordning.

Hun understreker at dette ikke skal medføre at det blir umulig å finne en solseng for dem som ikke har reservert i forkant og sier at det kun er 10 prosent av solsengene som vil kunne reserveres. For øvrig vil det være førstemann til mølla, som vanlig.

– Dette er et ekstratilbud som vil gjøre det mulig for de med for eksempel små barn å være sikret en solseng nær plaskebassenget, sier hun til Dinside.

HER KAN DU BESTILLE: Sunprime Atlantic View er et av testhotellene hvor du kan forhåndsbestille solseng om du reiser med Ving. Foto: Ving
HER KAN DU BESTILLE: Sunprime Atlantic View er et av testhotellene hvor du kan forhåndsbestille solseng om du reiser med Ving. Foto: Ving Vis mer

– Det har vært mye diskusjoner rundt håndklær på solsenger og det er innført regler på hotellene at de fjerner håndklær etter en bestemt periode uten at noen benytter solsenga. Slik vil det fremdeles være, sier Røhr-Staff.

Hun sier at dersom dette blir godt mottatt så vil tilbudet komme på flere hoteller.

– Gjennom våre undersøkelser ser vi at vi får stadig nye ønsker og at vi er opptatt av å ha det komfortabelt på ferie – og vi er villige til å betale for det, sier Røhr-Staff til Dinside.

– Ser på videreføring av «håndklepatruljen»

Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i charterselskapet TUI, sier til Dinside at de ikke har planer om å innføre reserverte solsenger på nåværende tidspunkt, men synes at forsøket virker spennende.

- SPENNENDE: Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI Norge, sier til Dinside at prosjektet med reserverte solsenger virker spennende. Foto: TUI
- SPENNENDE: Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI Norge, sier til Dinside at prosjektet med reserverte solsenger virker spennende. Foto: TUI Vis mer

– Dette er absolutt et spennende prosjekt, det blir interessant å se om dette er en tjeneste nordmenn vil benytte seg av. Dersom dette er noe kundene våre ønsker så kan vi absolutt se nærmere på det. Men per nå så har vi ingen planer om det, sier Aspengren til Dinside.

Hun forteller at noen av TUI-hotellene har egne reserverte områder for gjestene deres, der hvert rom har en egen solseng eller to.

TUI testet også ut «håndklepatruljen» i fjor, for å få bukt med problemet med håndklær på eller ubenyttede solsenger. Dette er et testprosjekt de nå vurderer om skal videreføres til sommeren.

TESTET HÅNDKLEPATRULJEN: I fjor testet TUI ut håndklepatruljen mot håndklemafiaen. De vil vurdere en videreføring av dette også i år. Foto: TUI
TESTET HÅNDKLEPATRULJEN: I fjor testet TUI ut håndklepatruljen mot håndklemafiaen. De vil vurdere en videreføring av dette også i år. Foto: TUI Vis mer

– Det er ingen tvil om at dette er noe som opptar nordmenn på ferie. Det er også derfor vi har testet vår egen «hånklepatrulje» som skal få bukt med det vi kaller «hånklemafiaen». Her er det snakk om at noen følger opp at reglene for reservasjon av solsenger blir fulgt opp, ikke en tjeneste gjestene våre må betale ekstra for, sier Aspengren – og kommenterer at hun selv både har blitt skuffet og overrasket over tomme solsenger med håndklær på – på et veldig tidlig tidspunkt på dagen.

– Det skal også nevnes at dette «problemet» varierer veldig fra hotell til hotell. På de fleste steder er dette ikke et stort problem, men når det først er det så blir det er irritasjonsmoment, sier Aspengren til Dinside.

Apollo fjerner håndklær og satser på nok solsenger

Heller ikke Apollo har foreløpig planer om å innføre mulighet for reservasjon av solsenger, som Ving.

Beatriz Rivera, PR-sjef i Apollo, sier til Dinside at de praktiserer strenge retningslinjer mot håndklær på solsenger for å reservere disse mens man egentlig er et annet sted. Det er ikke lov, og vil bli fjernet.

- Dette og ikke minst et mål om å alltid ha nok solsenger i forhold til antall gjester, har ført til at problemet har blitt mye mindre for vår del, sier Rivera til Dinside.

Hun understreker at solsengene ikke er spikret fast og at de godt kan flyttes på ved behov - og oppfordrer til å ta kontakt med hotellpersonalet og be om hjelp dersom det er manko på solsenger.

​​