Nå tar MD80 kapittelet slutt for SAS. I fjor kvittet selskapet seg med 18 fly av denne typen. Nå skal resten også ut av flystallen i Stockholm og Oslo, som totalt teller ni MD80 per i dag, samt etterhvert også fra København, der det finnes 17 fly av denne typen.
Blir dette det neste flyet du reiser med?
Motor bak
Dette er et fly som lettest kjennes igjen på de halemonterte motorene, noe som gjør at det foran i flyet er mye stillere enn i mange andre typer fly. Dette er en av grunnene til at enkelte passasjerer vil savne denne maskinen.
Dette har vært min store favoritt gjennom tidene og har også sittet på klappsete i cockpit. Fantastisk å se på og som et seilfly fremme i kabinen, skrev "Snufs" i debatten på DinSide i fjor.
Flere fulgte opp, og signaturen "U337QC" skriver:
Det er ingenting som kan erstatte en lydløs takeoff. Bare det deilige myke trykket i ryggen. Fløyesmykt og elegant. Det er faktisk en slik opplevelse at det burde være et eget ord for dette basert på MD80.
Motorene er imidlertid også et av de viktigste ankepunktene mot MD80. Tiden har rett og slett rast fra dem energiøkonomisk, og nyere flytyper gjør et langt mindre innhogg i selskapenes drivstoffbudsjetter.
MD80 er dessuten relativ smalt, med setekonfigurasjon 2+3. Mange mener dermed at det er bedre plass for passasjerene her enn i mange andre fly, men det kan også tenkes at flyselskapene ser dette som lite effektivt. Maksimalt passasjerantall er 172.
Les mer om flyet hos Airliners.net og Wikipedia.
Flyinteressert? Her ser du bilder fra avdukingen av "verdens nyeste fly", Boeing 747-8
Inn med 737NG og Airbus A320
SAS melder at selskapet faser ut MD80 og Boeing 737 Classic fra basene i Stockholm og Oslok der de skal erstattes med Boeing 737NG frem til 2014. I en børsmelding skriver selskapet videre at MD80 også skal ut av flystallen i København til fordel for Airbus A320. Dette vil skje i perioden 2012 til 2016.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.