Minibaren var lekk, men det var på grunn av all maten som ble stablet inne i den, mener reiseselskapet.
Minibaren var lekk, men det var på grunn av all maten som ble stablet inne i den, mener reiseselskapet.Vis mer

Møkkete på Malta

Hotellet var møkkete, og vannet rant fra minibaren, mente klageren.

Malta markedsføres som en deilig ferieøy i Middelhavet, og selv om det ikke er verdens beste badereisemål, kryr turistene i sesongen. Så mange at enkelte hotell overbooker. Ukens klager fikk én uke før avreise beskjed om at hennes hotell var overfylt. Hun skulle få bo på et annet og bedre hotell.

Møkk

Klager aksepterte byttet av hotell. Vel fremme fikk hun lungebetennelse, bronkitt og lumbago, og ble sengeliggende resten av ferien. I den anledning fikk hun ingen oppfølging eller hjelp. Renholdet på hotellet var under enhver kritikk. Det var små dyr i leiligheten, vannet rant fra minibaren og toalettet var tett.

Klageren ønsker halve reisens pris refundert.

Arrangøren tilbakeviser klagene

RunWay-Unitur beklager at det opprinnelige hotellet var overbooket, men hevder at det hotellet klageren fikk er minst like bra. Ifølge selskapet var ikke minibaren ødelagt. Vannet skyldtes kondens som oppstod på grunn av at klageren hadde satt mat i minibaren og ikke fikk lukket døren. Selskapet hevder også at både renhold og toalett fungerte som det skulle. De tilbakeviser at de ikke har fulgt opp klager, og henviser til rapporter fra både hotell og lege som ble tilkalt for å se til klageren.

Arrangøren avviser kravet fra klageren.

Ingen prisavslag

Pakkereiser er mangelfulle dersom de avviker fra avtalen. Mangler gir grunnlag for prisavslag med mindre de avhjelpes innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kunden. I dette tilfellet er det en mangel at det bestilte hotell var overbooket. Dette problemet synes imidlertid å være løst på tilfredsstillende måte ved hotellbytte, som også kunden godtok.

Påstand står mot påstand når det gjelder de øvrige problemene som kunden beskriver. Klageren har i dette tilfellet ikke sannsynliggjort at slike mangler fant sted. Nemnda gir reiseselskapet medhold, og klageren får ikke refundert penger.

Våre tips

I slike tilfeller kunne nok klageren lettere vunnet frem ved å dokumentere problemene, for eksempel ved hjelp av video eller bilder. Flere tips for hvordan du går frem om du vil klage, finner du her.

Mer hotelltrøbbel

Klager i forbindelse med bosted er den vanligste typen klage i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Her er noen andre vi har omtalt:

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.