Møkk og bråk på klagetoppen

Chartergjestene klager langt mer enn før, og det er servicen og hotellene som får unngjelde.

Er du ikke fornøyd med standarden? Det nytter å klage. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Flere enn før klager på sine charterferier. Mens det i 1999 kom inn 272 klager til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, kom det i fjor inn 381 klager. Og antakeligvis er dette bare toppen av isfjellet. Er du misfornøyd med charterferien, skal du først klage til reisearrangøren. Er du ikke fornøyd med behandlingen du får der, kan du klage saken inn for Reklamasjonsnemnda. Mer om hvordan du gjør det, får du tips om her. Behandlingstiden er for øyeblikket oppe i ca. åtte måneder, så du må være en smule tålmodig.

Hotell, hotell, hotell

Den aller største klagebunken kommer fra reisende som er misfornøyde med hotellet. Enten er det for møkkete, for bråkete, ligger på et utrivelig sted eller har for dårlig standard generelt sett. I mange tilfeller klages det på at hotellet er både for skittent, bråkete, feilplassert og dårlig. Her er noen klageeksempler:

  • Hotellet lå i et område med synlig prostitusjon, og hotellets rom ble benyttet til slik virksomhet.

  • Balkongens utsikt ble sperret av et uferdig bygg.

  • Leilighetene vendte ut mot et "Las Vegas" der flere titalls nattklubber holder det gående til fire-fem om morgenen.

Dessverre kan du ikke regne med å få medhold i klagen selv om hotellpersonalet er uforskammet, det er insekter på rommet eller du er utsatt for støy fra nærområdet. Må du bytte hotell på grunn av overbooking eller får mindre renhold en lovet, kan du regne med medhold. Det gjelder også om du plages av bråk som arrangøren ikke har tatt høyde for i sine beskrivelser av reisemål og hotell.

Servicenivået

Mange er også misfornøyde med arrangørens service på reisemålet. Det gjelder alt fra uteglemte spesialordrer (for eksempel blomster til fødselsdagsfeiring og spesialkost ved helpensjon) til guider som ikke er til stede. Blir du imidlertid ikke møtt av reiseleders representanter på reisemålet, når dette er spesifisert i avtalen, er det en mangel som kan gi avslag i pris.

Fly og forsinkelser

Charterselskapenes flypark har ikke verdens beste rykte, og en stor del av klagene dreier seg om forsinkede fly. Her er reglene i Alminnelige vilkår for pakkereiser ganske klare. Forkortes ferien din (med varighet i fem til åtte døgn) med mindre enn åtte timer på grunn av forsinkelse, får du ikke prisavslag. Varer ferien mer enn åtte døgn, må du tape 12 timer av den for å få penger tilbake. De samme reglene kommer til anvendelse også for hjemreisen, selv om du da på ett vis får "forlenget" ferien. Du må med andre ord tåle mindre forsinkelser både på utreise og hjemreise. Og mister du flyet fordi du ikke har vært observant nok på flyplassen, kan du ikke regne med medhold.

Noen få klager også på standard og service om bord på flyene. Dette gjelder spesielt de som har bestilt service ut over det normale. Noe som flere selskaper tilbyr på lengre flygninger. For eksempel kan du bestille seter med mer plass til beina. Les mer om seteavstand på flyene i vår artikkel fra mars i fjor.

Reiser fra Sverige

Mange nordmenn fristes av det svenske chartermarkedet. Her er konkurransen større enn i Norge, og prisene til tider vannvittig lave. For eksempel ser vi i DinSides restplassoversikt stadig vekk reiser til London fra Stockholm priset ned i 500 kroner. Men selvsagt er ikke alt fryd og gammen om du reiser fra Sverige heller. Da er det greit å vite at du kan klage, også her.

Billig reise?

Ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.