Det lønner seg å sjekke tidene før du reiser.
Det lønner seg å sjekke tidene før du reiser.Vis mer

Mistet sydenferien

De leste ikke billettene nøye nok, og kom altfor sent til flyet.

Målet var Korfu for en tidlig mai-ferie. Men slik ble det ikke for disse turistene.

Endrede avreisetider

Klagerne fikk en bestillingsbekreftelse med opplysninger om at utreise fra Norge var klokken 17.55. Fem dager før avreise mottok de billettene. De møtte opp på flyplassen før avreise, bare for å oppdage at flytiden var endret og flyet hadde gått for flere timer siden. På billettene står det nye tidspunktet, men klagerne forteller at det ikke var lagt ved brev som gjorde dem oppmerksomme på endringen, og at tiden heller ikke var fremhevet på billettene. Etter at de fikk kontakt med reiseselskapet mottok de tilbud om en ny tid senere mot ytterligere innbetaling. Dette hadde ikke klagerne råd til. De ønsker seg ny ferie eller pengene tilbake.

Reiseselskapet avviser

Apollo sier at en bestillingsbekreftelse inneholder foreløpig informasjon. Selskapet sier også at de har notert at informasjon om endrede tider er sendt etter bestillingsbekreftelsen. Etter full innbetaling av reisens pris, får kunden billetten med korrekte tider, men unnlater å kontrollere tidspunktene. Etter at misforståelsen oppstår, prøver selskapet å skaffe klagerne alternative reisemåter. Denne løsningen ble ikke akseptert av kundene.

Reklamasjonsnemnda er enig

Reklamasjonsnemnda påpeker at det fremgår av Apollos reisevilkår at flytidene er foreløpige, og at bestillingsbekreftelsen slår fast at endelige reisetider fremgår av billetten. Nemnda mener derfor at klagerne måtte være forberedt på at det kunne bli endringer i tidene. Selv om klagerne ikke har mottatt selskapets informasjon om endringer, så fikk de billettene i god tid før avreise, og burde således rukket flyet. Klagerne får ikke medhold i sin klage.

Moralen er …

Det er mye som står med liten skrift i turoperatørenes reisevilkår og prislister. Det som står her er imidlertid en del av avtalen mellom deg og selskapet, og er informasjon du bør prøve å få med deg. Og reisedokumentene er ditt endelige verdipapir og bevis på hvilken reise du har kjøpt – de bør du alltid se grundig gjennom før du reiser for å unngå uheldige situasjoner som dette.

Tips for hvordan du går frem om du vil klage, finner du her.

Mer flytrøbbel

Klager i forbindelse med flyreiser og forsinkelser er slett ikke uvanlig. Her er noen andre vi har omtalt:

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.