Mislykket ferie? Slik klager du

Ble ferien ødelagt? Vi forteller hva du kan klage på og hvordan du går frem.

Byggearbeider ved hotellet kan være plagsomt, men gir ikke nødvendigvis penger tilbake.
Byggearbeider ved hotellet kan være plagsomt, men gir ikke nødvendigvis penger tilbake. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fly som går for sent, priser som forandres, kloakk på badet, kakerlakker i sengen og byggearbeider på hotellet. Om ferien ikke ble som den skulle, kan du be om prisavslag.

  • Hva du kan klage på, finner du mer om her.
  • Slik går du frem

    Mer enn 300 klagesaker knyttet til charterreiser havner hvert år i reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Får saken medhold hos nemnda, kan det være både prisavslag og erstatning å hente. De fleste sakene blir imidlertid løst i minnelighet mellom klageren og selskapet før de havner hos nemnda.

    Slik går du frem for å klage på en mislykket ferietur:

    1. Klag på stedet

    2. Selskapet har krav på en mulighet til å utbedre eventuelle problemer. Svarer ikke flytur, hotell, beliggenhet eller andre forhold ved reisen til beskrivelsen i katalogen, skal du derfor klage umiddelbart til turoperatørens representanter på reisemålet. Klager du ikke på stedet, mister du også muligheten til å føre klagen videre overfor reklamasjonsnemnda om du fortsatt er misfornøyd.

      TIPS: Les de alminnelige vilkår for pakkereiser som du finner på kjøpsdokumentene.

    3. Dokumenter problemene

    4. Du står sterkere om du dokumenterer problemene. Noter navnene på de representantene dere klager til. Utveksle gjerne kontaktinformasjon med andre gjester. Om flere klager på samme problem, står dere sterkere. Ta gjerne bilder for å dokumentere for eksempel møkkete rom og uferdige hotellområder.

      Artikkelen fortsetter under annonsen

      VIKTIG: Bruk fotoapparat, ikke videokamera. Reklamasjonsnemnda vil ikke ta videoklipp i betraktning på grunn av faren for manipulasjon.

      Klager på selskapsreiser må være skriftlige.
      Klager på selskapsreiser må være skriftlige. Vis mer

    5. Skriftlig klage

    6. Om det ikke hjelper å klage på stedet, er det tid for å formulere en skriftlig klage. I brevet redegjør du for problemer og mangler, hvordan du klaget på stedet og hva som ble gjort og ikke gjort. Noter også hva du mener er passende kompensasjon. I de aller fleste tilfeller er snakk om prisavslag, ikke erstatning for tort og svie. Det betyr en forholdsmessig andel av kjøpssummen i avslag.

      HUSK: Klagen må sendes senest fire uker etter at du kom hjem.

    7. Behandling hos selskapet

    8. De fleste saker blir løst i minnelighet mellom operatør og klager. Er du ikke fornøyd med resultatet, må du underrette selskapet om det inne fire uker etter at du har mottatt forslag til løsning fra selskapet.

      VIKTIG: Selskapet er forpliktet å informere deg om muligheten til å fremme klagen inn for Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser når du ikke er fornøyd med behandlingen.

    9. Klage til nemnda

    10. Klagen til Reklamasjonsnemnda må skje skriftlig. Legg ved all dokumentasjon som kvitteringer, bilder og kopier av korrespondanse mellom deg og selskapet. Du får skriftlig bekreftelse på at klagen er mottatt. Nemnda tar så saken videre med selskapet, og kommer med en anbefaling til løsning. Om selskapet velger å ikke følge denne anbefalingen, går saken videre til avgjørelse i nemndas "domstol".

      NB: Behandlingen i nemnda tar som regel i overkant av et halvt års tid, og selskapet er forpliktet å følge avgjørelsen som blir tatt her.


    Adressen til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er: Drammensveien 30, 0255 Oslo eller postboks 2924 Solli, 0230 Oslo.

    Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Du kan også bestille restplassmeldinger på SMS. Mer om det her. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.