Er du avhengig av rullestol, er du også avhengig av tilpassede rom på hotell.
Er du avhengig av rullestol, er du også avhengig av tilpassede rom på hotell.Vis mer

Med beinbrudd på tur

Hun brakk beinet før turen og fikk oppleve at det ikke er like greit å reise med funksjonshemming som uten.

Det er ikke alltid forberedelsene til ferien går som planlagt. Hva om du brekker beinet og blir avhengig av rullestol på turen? Det bør jo være mulig å takle. Men faktisk er det ikke alltid så greit.

Uheldig turist

Før paret reiste til Fuerteventura på to ukers ferie, var hun så uheldig å brekke beinet og ble avhengig av rullestol. Heldigvis skjedde det i så god tid før avreise at klageren rakk å endre bestillingen. Ved kontakt med reiseselskapet fikk de vite at det bestilte hotellet var egnet for en rullestolbruker, men at de måtte ta et rom i første etasje og ikke i andre, slik den opprinnelige bestillingen sa.

Ved ankomst fikk de beskjed om at de likevel skulle bo i andre etasje, i en leilighet som ikke egnet seg for en rullestolbruker. Etter konferanse med reiseselskapets representant, fikk de rom på et annet hotell den første natten. Det endte med to netter på dette hotellet før klagerne fikk flytte inn på hotellet Duna Park. Her fikk de imidlertid ikke bo hele ferien.

Mot slutten av den andre uken måtte de flytte ut, med beskjed om å dra til hotellet Lobos Banja. Her fikk de tildelt en leilighet som ikke passet for en med rullestol. Etter lunsj den dagen fikk de dra tilbake til Duna Park som hadde fått ett rom ledig. Her fikk de bo til de skulle returnere til Norge.

Klagerne ønsker hele reisens pris refundert på grunn av all flyttingen de ble utsatt for.

Dyrere hotell

Det hotellet klagerne bodde på i store deler av ferien, var av høyere standard enn det som var bestilt. Reisearrangøren Ving betalte hele mellomlegget for dette. Selskapet beklager at det ved ombestillingen ikke ble tilstrekkelig avklart at det bestilte hotellet ikke var tilrettelagt for rullestolbrukere. De beklager også at det ikke ble avklart på et tidlig tidspunkt at klagerne kunne bli boende på Duna Park. I tillegg til å dekke merutgiftene for et bedre hotell, betaler derfor selskapet en kompensasjon på 1.000 kroner per person for ubeleilighetene under oppholdet.

Feilaktige opplysninger

De reisendes beskrivelse av manglende informasjon og flyttingen i ferien er ikke bestridt av reiseselskapet. Reklamasjonsnemnda legger til grunn at klagerne ved ombestillingen fikk beskjed om at det hotellet de hadde valgt, var egnet for rullestolbrukere mens det faktisk viste seg å ikke være tilfelle. Det er en mangel at klagerne ikke fikk hotell egnet for rullestolbruker umiddelbart etter ankomst. I dette tilfellet måtte de reisende bo på et uegnet hotell i to netter. Informasjonen underveis var ikke tilfredstillende, og flyttingene medførte ulemper for klagerne.

Reklamasjonsnemnda sier seg enig i reiseselskapets utmålte kompensasjon, og mener at 1000 kroner i avslag per person er tilstrekkelig.

Mer hotelltrøbbel

Klager i forbindelse med bosted er den vanligste i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Her er noen andre vi har omtalt:

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.