Hva kan du kreve når flyet ikke går?

MAX-fast? Dette er dine rettigheter

Forsikringsselskapene opplever stor pågang fra reisende etter at Boeing 737 MAX 8-flyene er satt på bakken.

DETTE HAR DU KRAV PÅ: Norwegian har besluttet å sette sine 18 fly av typen flytypen Boeing 737 MAX 8 på bakken. Reiseforsikringen kan hjelpe deg dersom du får problemer med reisen din, og flyselskapet ikke kan hjelpe. Sjekk også dine rettigheter hos Forbrukerrådet. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
DETTE HAR DU KRAV PÅ: Norwegian har besluttet å sette sine 18 fly av typen flytypen Boeing 737 MAX 8 på bakken. Reiseforsikringen kan hjelpe deg dersom du får problemer med reisen din, og flyselskapet ikke kan hjelpe. Sjekk også dine rettigheter hos Forbrukerrådet. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

- Ja, Europeiske reiseforsikring er i kontakt med en rekke kunder som har blitt rammet av utfordringene flyforbudet har ledet til, bekrefter kommunikasjonsrådgiver i Europeiske reiseforsikring, Gunhild Gjølstad, overfor Dinside.

Også Tryg forsikring kan meddele at de opplever stor pågang fra kunder, spesielt etter at Norwegian også satte sine fly på bakken, tirsdag denne uka.

– Vi opplever stor pågang fra kunder, spesielt etter at Norwegian måtte sette sine 18 fly av denne typen på bakken. Mange har opplevd omdirigeringer, forsinkelser og kanselleringer, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Onsdag gikk Boeing ut og anbefalte at alle flyene av typen Boeing 737 MAX 8 over hele verden burde settes på baken i påvente av undersøkelser av de svarte boksene fra ulykkesflyet som styrtet i Etiopia.

- Reiseforsikringen kan brukes i enkelte tilfeller

Norwegian har lovet å ivareta kundene, og i en video fra flyselskapet påpeker Bjørn Kjos at dette kun er en liten del av deres virksomhet:

KANSELLERT Mange fly er satt på bakken og Norwegian har kansellert 19 flyvninger så langt, som følge av Max 8-kaoset. Vis mer

Forsikringsselskapene påpeker at det er flyselskapene som først og fremst skal kontaktes, fordi det er de som har ansvaret for å ombooke billetter - men de åpner likevel for at reiseforsikringen kan brukes i «enkelte tilfeller».

- Vi oppfordrer de som er rammet til å forholde seg til flyselskapet og først søke hjelp der, men åpner for at reiseforsikringen kan brukes i enkelte tilfeller, sier Brandeggen i Tryg Forsikring.

- I denne situasjonen er det slik at det i hovedsak er flyselskapet som har ansvaret for å ombooke billetter, sørge for forpleining som mat og drikke, dekke overnatting dersom det er behov for det, eller gi kundene pengene tilbake, uttaler Gjelstad i Europeiske til Dinside.

Dette kan reiseforsikringen dekke

Gjelstad sier videre at reiseforsikringen trår inn dersom kunder som allerede er på reise får behov for ytterligere hjelp.

Ifølge Gjelstad kan dette være situasjoner som dette:

  • Dersom en kunde velger å få pengene tilbake fra flyselskapet og må betale mer enn billettprisen for annen reise hjem, dekker Europeiske Reiseforsikring mellomlegget med inntil 3000 kroner per person. I tillegg dekker forsikringen overnatting hvis det er behov for det.
  • Dersom kansellering eller forsinkelse medfører at man mister videre reise med et annet flyselskap, dekker reiseforsikringen overnatting og nye billetter (såkalt innhenting).

- Dersom man skulle komme i en situasjon hvor flyselskapet ikke kan hjelpe, oppfordrer vi i Europeiske Reiseforsikring til å ta kontakt med oss, så vil vi forsøke å hjelpe med det vi kan i hvert enkelt tilfelle, sier Gjelstad videre.

- Vi har fått relativt mange henvendelser fra kunder i forbindelse med flyforbudet. I hovedsak er det kunder som er på reise og får ekstra utgifter. En del har også spørsmål om hva som vil skje dersom flyet ikke går. Vi forsøker å hjelpe alle så godt vi kan, sier Gjelstad.

Tryg viser til at de vil kunne dekke disse ekstrautgiftene for sine kunder som er rammet:

  • Dersom man velger å få pengene for flybillettene refundert og ender opp med å måtte betale mer enn billettprisen for alternativ reise hjem, dekker Tryg mellomlegget med et beløp per person, avhengig av personens reiseforsikring hos selskapet.
  • Dersom man har behov for overnatting i forbindelse med omdirigering, forsinkelse eller kansellering, dekker Tryg en rimelig overnatting.
  • Dersom man må overnatte og eventuelt kjøpe nye flybilletter hvis man mistet en viderereise med et annet flyselskap på grunn av forsinkelser eller kansellering, dekker Tryg en rimelig overnatting.
  • Kredittkortforsikringer dekker ikke mellomlegget for ny flybillett dersom man velger å få flybilletten refundert av flyselskapet ved forsinket avgang. Har man ANSA studentforsikring må du ta kontakt med Tryg for å avklare om din forsikring dekker dette.
  • Kunder bes ta vare på alle kvitteringer. Utgifter til mat er ikke inkludert i dekningen.

Forbrukerrådet: - Utrolig kjedelig

- Det er utrolig kjedelig når flyet ikke går eller blir forsinket, selv om det er bra at fly blir satt på bakken når det er fare for flysikkerheten, sier Pia C. Høst, leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, til Dinside.

- Forbrukerrådet har siden tirsdag fått 11 spørsmål om fly, men de fleste har tatt kontakt med oss digitalt, sier hun - og viser videre til at 8.700 forbrukere har vært innom deres flyrettighetssjekk på nettsida deres, FR.no. - Tall fra i fjor viser at spørsmål om fly øker sterkt og har gjort det over mange år.

Høst forteller at du har rett på både mat og drikke dersom forsinkelsen er lang nok, og at du kan kreve pengene tilbake dersom flyet blir innstilt.

Her er dine rettigheter:

  • Blir flyet forsinket har du rett på mat og drikke og hotell med transport om du trenger det. Du må vente i mint to timer før du kan be om dette. Tar det lenger enn fem timer så er flyet å regne som innstilt.
  • Ved innstillinger har du rett på omruting med første ledige fly, å reise på et annet tidspunkt eller pengene tilbake. Du har samme rett på mat og drikke, og hotell med transport som ved forsinkelser, mens du venter.
  • Ofte har du rett på erstatning og kompensasjon for forsinkelser over tre timer og innstillinger, men i dette tilfellet så har ikke flyselskapet ansvar siden det er flymyndighetene som har valgt å nekte flyet å lette.

Lurer du på ha slags rettigheter du har så gå til forbrukerradet.no/fly. Der kan du regne ut hva du har rett på ut ifra hva som er skjedd og hvor du skal reise. Du får også hjelp til å klage, hvis du ikke får den hjelpen du har rett på.