Må informere om kanselleringer

Studenten skulle fly fra Harstad til Gardermoen, men reisebyrået glemte å fortelle at flyet var kansellert.

Kansellert fly? Har du ikke fått beskjed kan du håpe på noe prisavslag.
Kansellert fly? Har du ikke fått beskjed kan du håpe på noe prisavslag. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne saken ble nylig tatt opp til behandling i Klagenemnda for rutefly.

Studenten skulle ta seg fra Harstad til Gardermoen en sen kveld i april. Vel fremme på flyplassen oppdager han imidlertid at flyet er kansellert. Reisebyrået hadde fått beskjed om kanselleringen, men hadde ikke formidlet informasjonen videre til sin kunde. Han fikk ikke reist før neste dag, klokken 06.30.

Forsinkelsen førte til at han mistet en forelesning. I tillegg påløp ekstra utgifter til kjøring (2 x 50 kilometer) og bagasjeoppbevaring. Han vil ha erstatning for ekstrautgiftene så vel som ulempen han ble påført. Reisebyrået Kilroy Travels har innrømmet feilen, men kun tilbudt kompensasjon på 200 kroner. Billetten kostet 1.716 kroner.

Reisebyrået må betale

Nemnda mener klagers ekstrautgifter må dekkes av Kilroy. De legger statens satser til grunn når de beregner hvilke utgifter studenten har hatt: 100 kilometer á tre kroner blir 300 kroner. Bagasjeoppbevaringen får han 50 kroner for. Nemnda anbefaler en erstatning på totalt 350 kroner. Regelverket gir ikke hjemmel for dekning av ikke-økonomisk skade, så ulempen han ble påført får studenten ikke betalt for.

Misfornøyd? Slik klager du på flyreisen.

Les hvordan det går med andre som klager i reklamasjonsnemndene for selskapsreiser og flyreiser



Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!