Lur deg unna telefonkøen

SAS bruker ti ganger så lang tid på å svare på telefonen som Braathens. Billettene og prisene er de samme.

Vi har sjekket ventetiden på bestillingstelefonene til flyselskapene Braathens, Norwegian, SAS, Sterling og Widerøe. Mens den gjennomsnittlige ventetiden var ett minutt hos de beste, måtte vi vente hele 10 minutter hos den verste.

Lang ventetid?

Hos hvilket av flyselskapene har du de dårligste erfaringene med lang telefonkø? (Avsluttet)
SAS(67%) 141
Norwegian(15%) 31
Braathens(8%) 17
Sterling(6%) 13
Widerøe(4%) 8
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Lur deg unna telefonkøen

  1. Ringetider og priser

Skroll ned for å lese resten av artikkelen.


Slik har vi testet

Vi har ringt flyselskapenes bestillingstelefoner i fem runder, slik at alle flyselskapene er oppringt fem ganger. Testen er gjort torsdag 13. og fredag 14. mars. For mer nøyaktige opplysninger om tidspunkt for ringerundene, klikk deg inn i artikkelen ringetider og priser.

Vi har tatt tiden fra vi får første kontakt med selskapets automatiske svartjeneste og til en kundebehandler svarer. Hos alle flyselskapene har vi latt den automatiske svartjenesten lese opp alle valgmuligheter før vi har valgt hvilken tjeneste vi er ute etter. Der det er mulig har vi valgt billettbestilling for fritidsreisende innenlands.

Det er stor forskjell i hvor langdryge disse rundene med valgmuligheter er: Hos de kjappeste, som er Widerøe og Norwegian, er det snakk om knappe 30 sekunder med valginfo. De verste er Sterling og SAS, som krever henholdsvis ett minutt og 55 sekunder av din tid før du kan begynne å vente på svar fra en kundebehandler. Dersom du taster inn dine valg umiddelbart vil selvsagt ventetiden kortes inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Best og verst

Braathens er best, og SAS verst. Mens Braathens svarer etter gjennomsnittlig ett minutt, må vi vente i gjennomsnittlig 10 minutter hos SAS; her strekker de enkelte tidene seg fra 1 minutt og 16 sekunder til hele 19 minutter.

SAS' pressetalskvinne Siv Meisingseth forklarer noe av den lange ventetiden med tekniske problemer.

- Vi hadde tekniske problemer med sentralen i Stavanger i går (torsdag, red. anm.), den var ute av drift med 30 medarbeidere. Vi opplever også akkurat nå at veldig mange Wings-medlemmer ringer til SAS-telefonen i forbindelse med at de er overført til Eurobonus, selv om de har fått brev med informasjon om hva de skal gjøre. Vi forventer litt problemer med dette noen dager fremover, forteller Meisingseth.

De andre selskapene i testen ligger ganske så jevnt med Braathens i svartid; både Norwegian, Widerøe og Sterling svarer innen 1 minutt og 16 sekunder.

Ring Braathens eller Widerøe

SAS er det selskapet i denne testen med desidert lengst ventetid. Men det er ingen grunn til å vente 15 minutter i telefonkø hos SAS når du like gjerne kan ringe Braathens bestillingstjeneste og få de samme billettene og prisene der. For etter sammenslåingen av SAS og Braathens kan du bestille begge selskapenes billetter på kryss og tvers. Du kan også bestille både SAS og Braathens billetter hos Widerøes telefonbestilling, så dette kan være en annen mulighet for å unngå de lange ventetidene hos SAS.

Tilbakering

SAS har riktignok også en tilbakeringingstjeneste. Du får tilbud om dette dersom køen er lang og det har gått et par minutter. Du blir lovet at du beholder din plass i køen, og at du vil bli oppringt når det blir en ledig konsulent. Vi har testen denne tjenesten til sammen tre ganger. Ved to tilfeller tok det cirka 20 minutter fra vi la igjen telefonnummeret til vi ble oppringt, noe som var omtrent den ventetiden vi hadde blitt skissert dersom vi skulle ha ventet i telefonkøen.

Men ved ett tilfelle fungerte ikke dette i det hele tatt. Vi ble forespeilet en ventetid på seks minutter før vi valgte tilbakeringingstjenesten, men da telefonen enda ikke hadde ringt etter to timer, ga vi opp ventingen. Tjenesten lover også at dersom de ikke får svar første gang de ringer, så vil de ringe igjen innen to timer.

Telefonkostnader

Jevnt over betaler du samme pris for å ringe de forskjellige bestillingstelefonene, med unntak av Widerøe som tar 15 øre mindre per minutt enn de øvrige selskapene i denne testen. Med de ventetidene som fremkommer i denne artikkelen vil det si at det koster deg 4,45 kroner å bestille flybilletten over SAS' bestillingstelefon, mens du slipper unna med 94 øre i telefonutgifter for å bestille den samme billetten hos Braathens. Så det er neppe prisdifferansen som får deg til å velge en kortere telefonkø.

  • Klikk her for å se testresultatene og telefoniprisene.

  • Ut å reise?

    Vi har hjelpemidlene som gjør reiseplanleggingen lettere:

  • Billige reiser: Let opp de billigste charterreisene med vår restplassliste. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon, les mer om dette her.
  • Lesernes reisetips og meninger: Les drøye 700 artikler og nesten 10.000 vurderinger av reisemål verden rundt – og skriv inn dine tips og reiseskildringer.
  • Skitips: Sjekk Skiguiden for beste norske skisted. Finn det beste anlegget for ditt behov, vurdert av leserne selv.
  • Vrien valuta? La valutakalkulatoren gjøre de vriene regnestykkene for deg.
  • Når er skoleferien? Sjekk når barna har ferie, eller hvilke perioder du uten barn bør ligge unna for å unngå pristoppene.