Lur deg unna jetlag

Jo lengre du flyr jo verre blir det. Men behøver du bekymre deg for jetlag? Her er tipsene.

Jetlag er noe herk, ikke bare ødelegger det ferien, men de første tilbake på dagene på jobb blir også slitsomme. Hva er egentlig problemet? Jetlag er kroppens reaksjon på større forskyvninger i døgnrytmen. Du blir trett, slapp og kan oppleve hodepine, tapt appetitt og konsentrasjonssvikt. I verste fall kan det ta opp til en hel uke før kroppen får omstilt seg.

Reiser du eksempelvis herfra til Australia er tidsforskjellen et halvt døgn. Vanligvis klarer kroppen å korrigere døgnrytmen med én til én og en halv time per døgn. Rent matematisk tar det da altså i hvert fall åtte dager før du er helt omstilt. Men det har du neppe tid til. Her er tipsene for å unngå den verste smellen.

Før turen

En flytur til Australia er en sikker måte å bli bedre kjent med jetlag. Vis mer

1: Begynn å justere tiden på forhånd. Undersøk hvor stor tidsforskjellen er på reisemålet, og regn deg frem til hva som blir normal leggetid der. Skal du reise østover må du legge deg tidligere, reiser du vestover må du strekke på døgnet.

2: Hvis det er mulig kan det være lurt å legge inn en stopp underveis til reisemålet. Har du tid og anledning kan et par dager midtveis på en lang tur gi kroppen en sjanse til å gradvis ta omstillingen, i stedet for å måtte korrigere alt på en gang. ’Stopover’ som det kalles, tilbys ofte uten ekstra kostnader for billetten.

3: Vær utvilt! Et par netter med ordentlig søvn før avreise kan gjøre susen. Er du uthvilt når du går om bord på flyet er det langt lettere for kroppen å takle tretthet og biologiske omstillinger.

4: Planlegg og pakk slik at du kan bære bagasjen. Overpakking er plagsomt, slitsomt og fremfor alt unødvendig. Hvordan du kan pakke taktisk kan du lese mer om i denne artikkelen.

På turen


5: Det er viktig å få god hvile og gjerne litt søvn også om bord på flyet. Flere anbefaler å styre klar av flymaten som blir servert. Denne har gjerne blitt varmet opp et par ganger og er vanskelig å fordøye. Har du større problemer med å sove på langflygninger bør du vurdere å ta i bruk sovemiddel. Konsulter med legen din før avreise.

6: Drikk masse vann, men styr unna alkoholen. Effekten av alkohol om bord i en flykabin er mer ekstreme enn hva du ellers er vant med. Dehydrering, høyde og lufttrykk gjør at én drink om bord virker mer som to og en halv på bakken. Pass også på å få rent vann fra flaske.

7: Reis med behagelig klær. Ingen vits i å kle seg fancy hvis du ser ut som et sammenkrøllet spøkelse når du kommer frem. Romslige klær i lett bomull og gode sko er tingen. På lange reiser er det et godt tips å ta med noen varme sokker i håndbagasjen. Spark av deg skoene, og la beina hvile i lune strømper.

Etter reisen

8: Unngå å sove med en gang du lander! Når du kommer frem bør du forsøke å justere døgnrytmen så snart som mulig. Er du stuptrøtt klokken to på formiddagen kan det være hardt å holde ut helt til kvelden. 23:00, lokal tid, er en god målsetning. Du sover kanskje ikke mer enn fem, seks timer, men den neste natten burde da gå langt bedre.

9: Reguler kroppen med lys. Kroppens biologiske klokke får sine signaler fra omverdenen. Lys, sosial aktivitet, vekkerklokker og koffein hjelper å stille om kroppens indre urverk. Et generelt tips er å spasere noen timer ute i solen etter at du har kommet fram. Måltider til ’riktig’ tid er også god kur.

10: Jetlag kan behandles med hormonpreparat. Dette selges over disken i land som USA, men kan kun bestilles over nett her hjemme. Et av de mest populære er melatonin, som direkte påvirker døgnrytmen. I tillegg finnes det et vell av andre mer eller mindre anerkjente preparater til salgs. Flyselskap som British Airways og Air New Zealand tilbyr eksempelvis aromaterapi på lengre flyturer. Vi anbefaler at du tar kontakt med en lege før du kaster i deg all verdens mirakelkurer.

Billig reise?

Er du på jakt etter en billig reise i siste liten? Sjekk vår oppdaterte restplassoversikt. Lurer du på hva som er bra og dårlig med ditt neste reisemål? Ta en titt på lesernes egne vurderinger i Din Reiseguide.