Luftfarten vil skjerpe seg

Norsk luftfart har satt seg som mål å ha nullvekst i CO2-utslippene fram mot 2020.

Publisert
Sist oppdatert

Oslo (NTB-Geir Lillesund):- Vi ønsker å bli kvitt verstingstempelet som vi har fått. Derfor skjerper vi oss og vil komme i forkant av det som kreves av oss. Men i stor grad snakker vi om planer og ikke virkelighet. Derfor må bransjen kreve og få rammebetingelser som gir oss tilstrekkelig økonomi til å følge opp planene, sier administrerende direktør Per Arne Watle - sjef for Widerøe og styreleder i NHO Luftfart.

Flyselskapene, Avinor og NHO presenterte onsdag utredningen «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart» der det vises til over 50 konkrete tiltak som dels er satt i verk og dels venter for å nå målet om nullvekst av klimagasser fra luftfarten - selv med en betydelig trafikkvekst. Bransjen går etter egne beregninger lengre enn regjeringens målsetting for transportsektoren i Klimameldingen.

Bilen verre enn flyet for klimaet

Moderne flyflåte

Din mening:

Kutter du flybruk på grunn av klimapåvirkningen? (Avsluttet)
Nei, jeg gjør som før(53%) 958
Reiser uansett lite med fly(37%) 664
Ja, jeg reiser mindre nå(10%) 173
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Strategidirektør i Avinor, Jon Sjølander, har vært prosjektleder for utredningen. Han sier til NTB at flyselskapenes tekniske og operative bidrag - blant annet modernisering av flyflåten - vil gi de største bidragene til utslippsreduksjonen. Men også endringer i organiseringen av trafikken i luften over Sør-Norge med mer energieffektive landinger og avganger vil bidra betydelig.

- Det er beregnet at klimagassutslippene fra driften av landets mange lufthavner vil være 10 til 20 prosent lavere i 2020 enn i dag. Dette vil dreie seg om omlegging av varmeproduksjonen, overgang til mer energieffektive kjøretøyer og bruk av klimanøytralt drivstoff, sier Jon Sjølander.

Det skal også gjennomføres en rekke tiltak for å stimulere til økt kollektivtrafikk til og fra de største lufthavnene - først og fremst på Flesland og Sola. Her trenger luftfarten et bredt samarbeid med operatørene av kollektivtrafikken.

- Lyntog er tingen, ikke feig ut nå!

Andel av CO2-utslippene

Norsk luftfart har samarbeidet med Transportøkonomisk institutt (TØI), Cicero - senter for klimaforskning, og Asplan/VIAK om utarbeidelsen av rapporten. I tillegg har man støttet seg til innspill fra miljøvernorganisasjoner, opplyste Avinors konsernsjef Sverre Quale da utredningen ble levert.

I tillegg til å dokumentere bransjens egne konkrete tiltak, har det vært et mål å gi en mest mulig nøktern og korrekt fremstilling av luftfartens bidrag i dag til klimautslippene. Siste offisiell statistikk er fra 2005, og den forteller at klimautslippene fra sivil innenriks luftfart var 1,7 prosent av de samlede CO2-utslippene i Norge. Dersom man tar utgangspunkt i alt flydrivstoff solgt i 2005, er luftfartens andel av de totale utslippene 3,5 prosent. Da regnes alle flyginger innenriks og alle flyginger til første reisemål i utlandet med - også de ruter som er foretatt av utenlandske flyselskaper.

EU vil stramme utslippskrav for fly

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer