Luftas skrekkeligste

Hva er egentlig kabinpersonalets oppgave, og hvor mye kan du forvente av hjelpsomhet av bakkepersonalet?

Lesernes historier vitner om at ikke alle er like serviceinnstilt i lufta.
Lesernes historier vitner om at ikke alle er like serviceinnstilt i lufta. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Her er fire luftige skrekkhistorier.

Turistklasse

Klasseinndelingen er beinhard, uansett alder. Det er hva vår leser og hans 3 år gamle sønn fikk erfare på en flyreise til Paris.

- Jeg skulle til Paris med min da 3 år gamle sønn. Vi satt på monkey-class og der var det selvfølgelig ganske lang kø for å komme på toalettet etter servering. På business-class var det så å si tomt, og ingen som benyttet seg av de to toalettene der. Siden det å holde seg er lettere for en voksen enn 3-åring, spurte jeg om ikke sønnen min kunne få gå på ett av de to toalettene som sto ubrukt foran i flyet. Flyvertinnen hadde overhodet ingen sans for slike henvendelser og puffet oss tilbake bak gardinene på vår "under-class", forteller vår leser.

Dra til Sverige!

Hva gjør du når taxfree-varene du har bestilt, ikke leveres? Skal vi tro kabinbetjeningen på vår lesers fly, er den beste løsningen å reise til Sverige …

- Jeg bestilte taxfree-varer på turen nedover til Kreta. Da jeg skulle hjem, lå ikke varene jeg hadde bestilt i flysetet – som de jo egentlig skulle. Jeg spurte flyverten hvorfor jeg ikke hadde fått taxfree-varene mine. Det kunne han ikke svare på, og de varene jeg hadde bestilt hadde de ikke ombord i flyet. Jeg fikk til svar at "Hvis du ønsker de taxfree-varene du har bestilt får du dra en tur til Sverige!" Han gliste og gikk videre, forteller vår leser forskrekket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke min jobb!

Forsinket fly, lite informasjon og dårlig hjelpsomhet er hva denne leseren opplevde på sin reise til Johannesburg.

- Avgangen ble utsatt flere ganger, før vi endelig forlot Gardermoen 55 minutter forsinket. Vi skulle skifte fly i Frankfurt, så vi var redde for at vi ikke ville rekke dette, men flyvertinnen forsikret oss flere ganger at det var ingen fare – dette ville vi rekke fint. 10 minutter før flyavgang fra Frankfurt til Johannesburg var vi inne i ankomsthallen, men da vi få minutter senere var fremme ved gaten, hadde flyet allerede tatt av – 15 minutter før tiden, forteller leseren som er ganske sjokkert over at flyet tok av før tiden enda de visste at det var passasjerer underveis som skulle med flyet.

Forsinkelsen resulterte i at de måtte vente 24 timer i Frankfurt, og når de tilslutt kom seg på flyet til Johannesburg, blir også dette flyet forsinket ved avgang – fordi de måtte vente på passasjerer som kom med et annet fly …

Leseren er heller ikke nevneverdig imponert over kabinpersonalet;

- Min søster ble syk underveis, og måtte kaste opp i en av posene spesielt ment for den slags. Åpenbart følte hun seg ikke helt vel, så hun spurte en flyvertinne om hun ville ta posen og gi henne en ny. Selv om flyvertinnen bare stod og hang uten å gjøre noe, var hun ikke villig til å hjelpe. ”Det er ikke min jobb. Gjør det selv”, var svaret vi fikk før hun skyndte seg av gårde. Posen var ren på utsiden, så det var ingen hygieniske grunner for at hun ikke ville hjelpe, og hun var ikke opptatt med andre oppgaver, sier leseren.

På bakken

Det er ikke bare i lufta våre lesere har opplevd dårlig service. Denne historien er fra den gang Fornebu var i drift. Leseren skulle hente sine svigerforeldre fra Marokko, som skulle komme på Norgesbesøk for første gang.

- Vi kunne se på skjermen når flyet hadde landet. Da våre gjester ennå ikke hadde dukket opp etter 20-30 minutter, spurte vi vennlig i flyselskapets informasjonsskranke om hvorfor disse passasjerene ikke var å se. En meget lite hyggelig dame svarte at passkontrollen tar tid og at vi bare måtte vente og se. Vi ventet og ventet. Da jeg gikk til luken igjen var hun meget aggressiv allerede fra begynnelsen. De var nok stoppet av tollen eller politiet og dette hadde hun ingen oversikt over. Tiden gikk og gikk, det nærmet seg midtnatt og stenging, og passasjerene ble færre og færre. Jeg prøvde å få mer opplysninger en siste gang, men nå var damen rett og slett kjempesint. Vi måtte da forstå at hun ikke kunne si oss hvor det var blitt av alle passasjerene! De var sikker ikke kommet, vi fikk bare dra hjem - flyplassen skulle stenge. Etter en stor krangel ringte hun i hvert fall til tollen som bekreftet at det var ingen passasjerer igjen der. Mer enn dette kunne hun ikke gjøre, sa hun, og stengte luken med en sint mine, forteller vår leser.

Leseren måtte bare reise hjem, men var meget engstelig over hvor gjestene var blitt av. Tidlig dagen etter ringte hun flyselskapets informasjonsskranke på flyplassen, og fikk beskjed om at de hadde visst beskjed om hennes gjester, allerede kvelden før; De var blitt forsinket og ville komme med et annet fly. Damen i informasjonen innrømmet at hun hadde fått beskjeden, men forklarte at hun hadde vært utslitt på grunn av streik og masse kjeft fra passasjerene.

Har du en god historie om slett service? Send din historie til denne e-post adressen.