- Livsfarlig leilighet

De mener at leiligheten var livsfarlig. Stemmer det, og får de erstatning?

Klagerne fikk tildelt en veldig spesiell leilighet ved ankomst til feriestedet Puerto Rico på Gran Canaria. Den ene veggen bestod av fjell som var kalket, og det viste seg å være usunt for bomiljøet.

Vannet rant inn i stikkontaktene

Ferieleilighetens elektriske anlegg tålte naturlig nok ikke vann.
Ferieleilighetens elektriske anlegg tålte naturlig nok ikke vann. Vis mer

Den ene langveggen i leiligheten var kalket fjellvegg, og luftfuktigheten innendørs var stor ifølge klagerne. Dagen etter ankomst gikk strømmen, og det viste seg at årsaken var vann som rant langs fjellveggen og inn i stikkontaktene. Klagerne fikk ikke støt, men mener at leiligheten var livsfarlig. De kontaktet vaktmesteren som hjalp dem over i en annen leilighet. Den var imidlertid ikke klargjort for gjester, og hadde flere mangler. Klagerne varslet ikke reiseselskapet om problemene før det var tre dager igjen av ferien. De fikk ikke tilbud om ny leilighet.

Sen varsling

Ving har allerede betalt klagerne 1.000 kroner hver i prisavslag som kompensasjon for mangler ved den første leiligheten. Selskapet mener imidlertid at de fikk beskjed for sent til å avhjelpe problemet med den andre leiligheten.

Mangler gir rett til prisavslag

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser bekrefter at mangler ved reise eller opphold gir rett til forholdsmessig prisavslag, men påpeker at turoperatøren har rett til å avhjelpe mangelen. Dette krever at operatøren får vite om problemet når det oppstår. Det er ikke tilstrekkelig å ta opp problemet med hotellstaben. I dette tilfellet fikk selskapet først vite om problemet tre dager før hjemreisen. Imidlertid gjorde de ikke noe for å løse problemet da, dermed har klagerne rett på forholdsmessig prisavslag for den delen av ferien som var igjen. Nemnda mener at de har rett på totalt 3.000 i prisavslag, det vil si 1.000 kroner mer enn det de opprinnelig fikk utbetalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer om reisejuss

  • Penger tilbake etter mislykket ferie?
    - DinSide Reise skriver ukentlig om aktuell reisejuss

  • Slik får du penger tilbake når ferien gikk i vasken.
    - les mer om dine rettigheter.

  • Slik klager du på ruteflyene
    - Klagenemnda for rutefly er på plass, og venter på dine klager.

  • De dummeste klagene
    - penger tilbake når det regner i ferien?

  • Flyselskapet er konk – hva gjør du?
    - hva kan Reisegarantifondet hjelpe deg med?
  • Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.