FARLIG: Dette verktøybatteriet har en energimengde på mer enn 160 Wh. Dermed blir det stoppet i kontrollen om du prøver å ta det med på flyet. Foto: Tools In Action / YouTube
FARLIG: Dette verktøybatteriet har en energimengde på mer enn 160 Wh. Dermed blir det stoppet i kontrollen om du prøver å ta det med på flyet. Foto: Tools In Action / YouTubeVis mer

Litium- og Li-ion-batterier på fly

Litiumbatterier: Derfor er det begrensninger på flyreiser

Kan selvantenne og er vanskelige å slokke.

Du har muligens fått med deg at flyselskapene har begrensninger på hvor mange litium-batterier du kan ta med i bagasjen.

Men hva er det som er så spesielt med akkurat disse batteriene, og hva er egentlig det verste som kan skje?

Batteriet

LI-ION: Kamerabatterier er en av mange som bruker Li-ion-teknologien. Foto: NTB/Scanpix
LI-ION: Kamerabatterier er en av mange som bruker Li-ion-teknologien. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Det finnes både litium (ikke oppladbare) og litium-ion, ofte kalt Li-ion (oppladbare)-batterier.

Li-ion-batterier er blant de mest populære oppladbare batteriene i bærbar elektronikk, som for eksempel mobiltelefoner, elektrisk håndverktøy, kameraer, PC-er og nettbrett. De brukes også i elsykler og elbiler.

Alle batterier har en anode og en katode. Elektronene kan vandre fra anode til katode, og dette er prinsippet for alle batterier.

Litium–ion indikerer at litium, i blanding med andre stoffer, er katoden, og at det er et stoff med frie ioner i anodedelen. Litium-ion-batterier kan normalt lades. Når man omtaler noe som et «litium-batteri», indikerer det normalt at dette er et engangsbatteri.

Svært brannfarlig

Hva gjør at disse batteriene kan være farlige, og hvorfor er de så mye farligere enn vanlige andre batterier?

- Teknologien til disse batteritypene, særlig litium-ion-batterier, gjør at man kan lagre langt mer energi pr. kilogram. Energimengden utgjør i seg selv en risikoutfordring.

Det forteller avdelingsdirektør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DBS), Anne Rygh Pedersen.

DSB: Avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen. Foto: DSB
DSB: Avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen. Foto: DSB Vis mer

- Disse batteriene pakkes veldig tett, og det er en risiko for å få kortslutning mellom anode og katode hvis man for eksempel får forurensninger mellom anode og katode, eller at batteriet utsettes for slag og brekking.

Ved en kortslutning mellom anode og katode kan det oppstå varmgang og i verste fall brann.

- Dette kan være problematisk fordi stoffene i disse batteriene er veldig brennbare, i tillegg er det vanskelig å slukke en slik brann, forklarer Rygh.

- I slike tilfeller oppstår det en kjemisk reaksjon som frigjør oksygen, og som opprettholder brannforløpet. Problemet blir større med økende temperatur, det beste man da kan gjøre, er å kjøle ned batteriet for å hindre spredning og en eksplosjonslignende situasjon.

ADVARSEL: Slik ser pakker med Li-ionbatterier ut dersom de sendes i posten. Foto: Christina Honningsvåg
ADVARSEL: Slik ser pakker med Li-ionbatterier ut dersom de sendes i posten. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Begrensninger på fly

Det er av denne grunn at det er satt restriksjoner på hvor mange og store batterier man kan ta med på flyet. Det forteller direktør for fagavdelingen i Luftfartstilsynet, Wenche Olsen.

- Batteriene må ikke overskride 160 Wh (watt-timer). Hvis batterier overskrider denne grensen, er de å betrakte som farlig gods, og kan utelukkende sendes gjennom godkjente fraktspeditører.

LUFTFARTSTILSYNET: Direktør for fagavdelingen, Wenche Olsen. Foto: Luftfartstilsynet
LUFTFARTSTILSYNET: Direktør for fagavdelingen, Wenche Olsen. Foto: Luftfartstilsynet Vis mer

Den typen litiumbatterier som brukes mest, er mer utsatt for støt og belastninger, som i verste fall kan føre til kortslutning og selvantenning, forteller Olsen. Derfor skal de heller ikke sendes i innsjekket bagasje.

- En slik type kjemisk brann kan ikke slukkes, men må isoleres og brenne ut kontrollert. Hvis dette skjer i kabinen, kan man legge det brennende batteriet i en metallboks og dynke det med kaldt vann, eller legge et vått pledd over.

Den muligheten har man ikke hvis brannen oppstår i et lasterom under passasjerkabinen.

- Der vil den kunne utvikle seg til en stor brann og komme ut av kontroll. Derfor må varer med litiumbatterier som har en energimengde på under 160 Wh, tas med i håndbagasjen.

Sjekk produktet

Rygh Pedersen i DSB sier at man bør behandle disse batteriene med omhu, oppbevare dem på steder som minsker antennelsesfaren, og generelt være påpasselig.

Dersom du er usikker på hva slags batteri du har i din elektroniske dings, kan du sjekke selv, sier hun.

- Merkingen på batteriet vil si noe om antall Wh, eller mWh, som sier hvor mye energi batteriet kan ha i fulladet tilstand. Dersom batteriet er i et utstyr som ikke kan åpnes slik at man ser merkingen på batteriet, må man se i spesifikasjonene til utstyret.

Merk at det er vanlig for mobilprodusenter og andre elektronikkprodusenter å oppgi batterikapasiteten i mAh – milliamperetimer. Da kan det være at du selv må regne om for å finne Wh.