ILLUSTRASJONSFOTO: Leiligheten på bildet har ingen forbindelse med den omtalte saken.<br />
Foto: Bjørn Eirik Loftås Foto: BEL
ILLUSTRASJONSFOTO: Leiligheten på bildet har ingen forbindelse med den omtalte saken.
Foto: Bjørn Eirik Loftås Foto: BELVis mer

Leiligheten var mindre enn antatt

Familien på fem trodde de hadde bestilt en treroms leilighet med to soverom, men fikk utdelt en toroms. De krever prisavslag.

Familien bestilte leilighet for fem på Mallorca med Ving Norge. De hevder å ha fått opplyst at de ikke kunne få en leilighet med tre ekstrasenger, men at de måtte ha en leilighet med to separate soverom og en ekstraseng i oppholdsrommet. Det var også forklaringen de fikk fra selger på at reisen ble såpass dyr, hevder klagerne.

Ved ankomst Mallorca fikk de imidlertid ikke en treroms leilighet, men en leilighet med ett soverom og ett oppholdsrom. De misfornøyde sydenturistene skriver i sin klage at de på stedet forsøkte å få byttet leilighet til en treroms, men at dette ikke var mulig. Familien krever prisavslag utover de 1.500 kronene de har fått i erstatning for diverse andre mangler ved leiligheten.

Skroll ned for å se hva charterselskapet selv sier, og hva Reklamasjonsnenmda for selskapsreiser anbefaler som løsning.

Ving hevder de har sitt på det tørre

Ving Norge, som solgte familien reisen, hevder de har sitt på det tørre. De viser til at det i prislistene klart fremgår at det ikke er mulig å bestille treroms leiligheter ved dette leilighetshotellet, og at det heller ikke er mulig for selgeren å gjennomføre en bestilling for en treroms leilighet dersom dette ikke finnes i systemet deres. Reiseselskapet opplyser om at eneste mulighet for en familie på fem i dette hotellkomplekset, er en stor toroms med fire ordinære senger og en ekstraseng.

En mulig forklaring på hendelsen er ifølge charterselskapet at det har oppstått en misforståelse ved at selgeren har snakket om fire ordinære senger. Selskapet synes ikke saken gir grunnlag for prisavslag.

Reklamasjonsnemnda gir begge rett

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser går inn for delt skyld. De gir Ving rett i at det ikke er praktisk mulig å gjennomføre en bestilling på en treroms leilighet dersom dette ikke er et alternativ, og at det dessuten er vanlig praksis at selger leser opp bestillingen for kunden. De påpeker også at prisen var i henhold til en toroms leilighet for fire med en ekstraseng.

Nemnda uttaler at selger kan lastes for at misforståelsen oppstod, men at klager også kan lastes - for ikke å ha oppdaget misforståelsen; det fremgår nemlig fra reisedokumentene hva slags bosted som er bestilt.

Reklamasjonsnemnda anbefaler at det gis et prisavslag på 3.000 kroner, i tillegg til de allerede utbetalte 1.500 kronene for andre mangler.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.
  • Slik klager du på charterreisen.
  • De mest utrolige klagesakene kan du lese her.

  • Ut på tur?

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.
  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.
  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.
  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.