Lavere flypriser i det blå

Sete- og landingsavgifter betyr dyrere flybilletter og inntekter til statskassa. Det er en viss politisk enighet å spore når det gjelder å redusere avgiftsnivået. - Fjern dem, sier de borgerlige. - Subsidier er løsningen, sier sentrum og SV.

- Flyprisene er noe vi skal se på, sa samferdselsminister Terje Moe Gustavsen i et presset øyeblikk på et presseseminar i Ålesund i forrige uke.

Å oppleve nord-norske sommernetter er dyrt... Vis mer
...og ofte kan det være billigere å fly til New York. Vis mer

Imidlertid ville ikke samferdselsministeren love noe. En av Arbeiderpartiets representanter i samferdselskomiteen, Ola Røtvei, vil ikke uttale seg om hvordan prisspørsmålet kan løses før det er drøftet innad i partiet.

Bort med avgiftsrukkelet

Fremskrittspartiet og Høyre er enige om at avgiftspolitikken innen flytransporten er helt gal.

- Seteavgiftene utgjør 1,6 milliarder i fiskale avgifter til staten. Høyre har foreslått fjerning av seteavgiften, sier Høyres representant og leder i samferdselskomiteen på Stortinget, Oddvar Nilsen.

Seteavgiften utgjør i dag 228 kr per billett.

Fremskrittspartiet er ikke bare for fjerning av seteavgiften, men går også inn for å fjerne landings- og drivstoffavgiftene.

- De norske selskapene taper i forhold til konkurrentene. Hele avgiftsrukkelet må bort, sier Fremskrittspartiets Christopher Stensaker. Han sitter i samferdselskomiteen.

Stensaker mener at fjerning av lufttransport-avgiftene, vil gi selskapene et større kundegrunnlag.

- Flere partier bruker jo miljøet som motargument når avgiftspolitikken luftes – hvordan står Fremskrittspartiet i denne konflikten?

- Vi i Fremskrittspartiet mener at økt flytransport har flere miljøfordeler. Bakkemiljøet bedres fordi færre velger å kjøre bil. Det moderne samfunnet baserer seg på bruk av fly, samfunnet krever rask transport. Det er ikke noe det går an å snu, sier Fremskrittspartiets representant i samferdselskomiteen.

Sentrums-tja

Kristelig folkeparti inntar en noe mer pragmatisk linje i avgiftsdebatten.

- I innstillingen til nasjonal transportplan som nylig ble lagt frem, gikk Kristelig folkeparti og SV sammen om et forslag om å legge en tusenlapp i bunnen av hver billett, fremfor å fjerne seteavgiftene, sier Jan Sahl, KrFs representant i samferdselskomiteen.

- Altså subsidiere flybillettene?

- Ja, fjerner man seteavgiftene, betyr det milliardtap for staten. Å subsidiere flybillettene på stamrute- og regionalrutenettene i Nord-Norge, vil da bli en billigere løsning. Imidlertid har vi ikke vi ikke flertallet med på dette.

Sahl sier videre at Kristelig folkeparti vil at prisene skal ned og er åpne for å se på andre forslag, men presiserer at de heller vil prøve sitt forslag på nytt.

Venstre er opptatt av staten taper på penger dersom avgiftene slankes eller fjernes.

- Dette er penger som kommer flypassasjerene til gode gjennom Luftfartsverket. Vi vil heller omgjøre Luftfartsverket til et AS, slik at dette selv kan regulere inntekter og utgifter, sier Venstres May Brith Vihovde.

Grønne insentiver i det blå?

- SV er ikke enige i dagens avgiftssystem innen lufttrafikken, sier Øystein Djupedal, SVs representant i finanskomiteen.

- Vi vil ha et avgiftssystem som tvinger flyselskapene til å fylle flyene. Tanken bak er å redusere utslippene, og å lage et grønt avgiftssystem.

- Men vil ikke flere avgifter gjøre flyprisene enda dyrere, og også ramme befolkningen i distriktene?

- Nei, vi vil at flyselskapene skal bestrebe seg på å fylle flyene, og på den måten vil ikke billettprisene bli høyere.

Senterpartiets samferdselspolitikere har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Anbudssystemet for offentlig kjøp av flyrutetjenester gjør at prisspørsmålet først kan tas opp neste gang flyrutene skal ut på anbud. Dette skjer først til neste år, og først i 2003, kan forbrukerne merke forskjell på lommeboka. Inntil da er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Ut på tur?

Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.