I Star Tours katalog står det at det viktig å ta med varme klær til Mallorca vinterstid. Det er nemlig kaldere innendørs enn hva nordmenn er vant til fordi leilighetene ikke holder på varmen.
I Star Tours katalog står det at det viktig å ta med varme klær til Mallorca vinterstid. Det er nemlig kaldere innendørs enn hva nordmenn er vant til fordi leilighetene ikke holder på varmen.Vis mer

Kuldesjokk i Syden

Klageren frøs natt og dag under det to måneder lange oppholdet på Mallorca.

- Å komme inn i leiligheten var som å gå inn på et kjølelager og baderommet var iskaldt, skriver klageren til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Hun verket i hele kroppen og til sist ble hun syk og måtte oppsøke lege.

- Jeg ble tilbudt en annen leilighet, men den var enda verre, sier hun.

Klageren reiste hjem en uke før langtidsoppholdet på Mallorca egentlig tok slutt. Nå krever den norske kvinnen kompensasjon for ødelagt reise.

Hva sier Star Tour?

- Klageren fikk ved ankomst en ettromsleilighet som bestilt. Hun ble skuffet over hun ikke fikk etterkommet ønske om en leilighet i fjerde etasje med havutsikt. At det var fuktig og huskaldt i hennes leilighet er nok riktig. Leiligheten ligger på bakkeplan og er solfattig. Varmesystemet virket, men det ble kanskje ikke så varmt som klager er vant til. Det fremkommer av katalogen at det er viktig å ha med seg varme klær fordi det i sydlige strøk ofte er mye kaldere innendørs enn det vi er vant til, skriver Star Tour som arrangerte denne reisen..

Charterselskapet sier også at de tilbød kvinnen et annet bosted, men at hun avslo tilbudet.

Hva sier reklamasjonsnemndas?

Reklamasjonsnemnda sier at med mindre det ikke er åpent for at reisende kan betale for en spesiell beliggenhet, er et hotellrom med dårlig beliggenhet ikke å anse som en mangel. Reklamasjonsnemnda sier også at turoperatørene har rett til å avhjelpe mangler, og at dersom tilfredsstillende hjelp avslås, mister en som gjest rett til prisavslag senere. Nemnda mener altså at selskapets tilbud om annen leilighet er tilstrekkelig, og avslår derfor kvinnens krav om kompensasjon.

Andre klagesaker

Svært mange av klagene Reklamasjonsnemndas for selskapsreiser får inn dreier seg om dårlig hotellstandard. Men det er mulig å klage på andre forhold du som charterturist mener er kritikkverdig.

  • Les om hvordan du går frem for å klage i denne artikkelen.
  • DinSide Reise tar hver uke fatt i en ny sak fra nemndas klagebunke:

  • Utslitt etter pilgrimsreisen

  • Smykker på avveie

  • Bølle i lufta

  • Slitsom flyreise
  • Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år 300 klager fra reisende med charteroperatører. Kompensasjon ytes som regel i form av prisreduksjon, men i visse tilfeller også som erstatning.

    Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.