AVLYST - MEN HVA MED PENGENE? På grunn av corona-pandemien ble svært mange pakkereiser avbestilt eller avlyst. Reiseselskapene fikk utvidet frist for tilbakebetalinger. Men hvordan er det nå? Har norske reisende fått pengene sine tilbake? Nå krever Forbrukertilsynet at reiseselskapene redegjør for status. Foto: Kristin Sørdal
AVLYST - MEN HVA MED PENGENE? På grunn av corona-pandemien ble svært mange pakkereiser avbestilt eller avlyst. Reiseselskapene fikk utvidet frist for tilbakebetalinger. Men hvordan er det nå? Har norske reisende fått pengene sine tilbake? Nå krever Forbrukertilsynet at reiseselskapene redegjør for status. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Krever svar

Hvor mange har fått pengene sine tilbake for avlyste reiser?

Publisert
Sist oppdatert

(Artikkelen er oppdatert 31. august)

Har du bestilt en pakkereise som blir avlyst eller kansellert, har du vanligvis krav på pengene tilbake innen 14 dager dersom reisen blir avlyst.

Dette følger av pakkereiseloven.

På grunn av coronapandemien ble denne fristen forlenget til tre måneder, for krav som oppsto mellom 1. mars og 14. juni. For krav utenom denne perioden er det den vanlige 14-dagersregelen som gjelder.

Nå ber Forbrukertilsynet reiseselskapene om en status for refusjonene.

De vil undersøke om selskapene holder seg innenfor tilbakebetalingsfristene og om selskapene gjør nok for å behandle refusjonssakene.

- Det er vi i Forbrukertilsynet som har ansvaret for pakkereiseloven, og det er viktig å påse at forbrukerne får refusjonene sine. Pakkereiser er gjerne relativt kostbare, og det kan lett være snakk om 40-60.000 kroner for en familie, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet, til Dinside.

En økonomisk støtteordning fra myndighetene i revidert nasjonalbudsjett skulle hjelpe reiseselskapene med å refundere pengene til kundene sine.

Forsikringsselskapene har utbetalt rekordhøye erstatningssummer til reiseforsikringskunder i år: I løpet av årets første seks måneder ble det utbetalt 1,9 milliarder kroner, 700 millioner kroner mer enn samme periode i fjor.

Dette er en pakkereise

En pakkereise er en reise som består av minst to reisetjenester som kjøpes av den reisende til samme reise. Dette kan være for eksempel hotell og leiebil eller fly og hotell - eller to andre ting. Enhver form for reisetjeneste kan være en del av pakkereisen - og det behøver ikke omfatte transport.

Alle reiser som er en pakkereise og som er solgt av et firma som er registrert i Brønnøysundregistrene, må rette seg etter pakkereiseloven og pakkereisedirektivet.

- Kan ikke gå ut over forbrukerne

Forbrukertilsynet har nå bedt reiseselskapene Apollo, Ving, TUI og Hurtigruten om å få en oversikt over status for tilbakebetaling.

- Vi har forståelse for at reiseselskapene er i en vanskelig situasjon, men det kan ikke gå utover forbrukerne. De må kunne regne med å få tilbake pengene de har krav på innen de fristene som loven setter, sier nestleder Øverli.

Forbrukertilsynet ber nå selskapene om å redegjøre for hvor mange tilbakebetalingskrav de har til behandling og når selskapene antar disse vil betales ut, samt hvilke tiltak selskapene iverksetter for å sørge for at forbrukerne får pengene sine så fort som mulig.

Øverli sier til Dinside at de ikke har kjennskap til hvordan arrangørene ligger an med tilbakebetalinger - og at det er dette de nå vil finne ut av.

- Vi har ikke fått mange henvendelser fra forbrukerne, men ønsker uansett å undersøke dette da den utsatte refusjonsfristen har gått ut for mange av kravene, sier Øverli.

Selskapene har frist til 16. september med å svare.

Kan følge opp flere

Avhengig av hvilke svar de nå får fra selskapene, kan det ifølge Øverli bli aktuelt å følge dette opp med enda flere reiseselskaper:

- Vi ønsker i første omgang å få et bilde av hvordan selskapene ligger an. Det er viktig at forbrukerne får pengene tilbake i tide. Det kan bli aktuelt å følge opp flere arrangører seinere.

Hun minner om at forbrukere også kan klage til Forbrukertilsynet dersom de opplever vesentlige forsinkelser i utbetalingene.

- Kan det bli aktuelt med sanksjoner overfor selskapene?

- Loven gir hjemmel til å fatte vedtak med tvangsmulkt, men i første omgang ønsker vi å få en oversikt over situasjonen, sier Øverli.

Ving: - Tilbakebetalt 90 prosent

Pressetalskvinne i Ving Norge, Marie-Anne Zachrisson, sier til Dinside at de har tilbakebetalt over 90 prosent av flere hundre millioner kroner:

- Vi mottok brevet fra Forbrukertilsynet i går og startet umiddelbart med å ta fram fakta til underlaget de ber om. Vi har tilbakebetalt over 90 prosent av flere hundre millioner kroner siden mars og denne uka tilbakebetaler vi de siste beløpene som har 90-dagers tilbakebetalingsfrist til de kunder som avbestilte sin ferie før 14. juni, sier Zachrisson.

- Status er dermed at Ving har overholdt 90-dagers fristen vi fikk fra myndighetene. De som har avbestilt sin reise etter 14. juni utbetaler vi til fortløpende, her har vi har en behandlingstid på cirka 40 dager akkurat nå, sier hun videre.

TUI: Alle med avreise fram til 30. september

Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i TUI Norge, sier til Dinside at de har mottatt brevet fra Forbrukertilsynet.

- Vi skal selvfølgelig gi Forbrukertilsynet et svar innen fristen. Siste status på utbetalinger er at vi har tilbakebetalt reiser som har hatt avreise fram til 30. september. Merk at det kan være noen unntak som av ulike grunner må håndteres manuelt, og som derfor ikke har fått utbetalingen enda, sier Aspengren.

På TUIs nettside er det også oppdatert informasjon om hvor langt de er kommet med utbetalingene. Der står det at de jobber i kronologisk rekkefølge - men at det kan være unntak, som om kunden har betalt deler av reisen med gavekort eller hvis selskapet ikke har riktig informasjon, som korrekt kontonummer for refusjonen.

Apollo: - Er ajour

Erik Haug, Norge-sjef for Apollo, sier til Dinside at de har mottatt brevet fra Forbrukertilsynet og at de har sendt dem informasjonen de etterspør.

- Apollo ligger ajour med tilbakebetalingene og har overholdt 90-dagers fristen gitt fra myndighetene, sier Haug.

- Per nå jobbes det med kontinuerlig med å tilbakebetale de som avbestilte sin reise etter 14. juni, her overholder Apollo fristen på 14 dager, sier norgessjefen videre - og kommenterer til slutt:

- Siste status på utbetalinger er at vi har tilbakebetalt reiser som har hatt avreise fram til 25. august.

Dinside har ikke fått tilbakemelding fra Hurtigruten.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer