Klagerne hevder at egyptreisen ble ødelagt.
Klagerne hevder at egyptreisen ble ødelagt.Vis mer

Krever 8.000 tilbake

Flyet var forsinket fra Norge, stranden var i virkeligheten klipper, og byggestøy og en dominerende italiener ødela ferien.

Klagerne mener at egyptferien med Pyramidene Reiser ikke holdt mål, og krever 8.000 kroner refundert.

”Alt” gikk galt

Alt gikk tydeligvis galt for disse klagerne.

Flyet hadde avgang klokken 17:45, men da klagerne ankom Gardermoen ble de møtt av en beskjed om at avgang var utsatt til 20:20. Ifølge klagerne hadde de andre passasjerene blitt underrettet om dette – men ikke de. De skriver videre at de kunne jobbet denne dagen dersom de hadde fått beskjed om endringene, og krever derfor selskapet for 2.000 kroner i tapt arbeidsfortjeneste.

Det klages på at hotellet ”lå i en byggeplass” (sitat klagen) – og at dette ikke var opplyst i katalogen. Byggeaktivitet og støy er ikke det klagerne forbinder med ferie og avslapping, og de hevder at hotellområdet fremstod som uferdig, og det som var ferdig var forfallent.

Videre klages det på at de måtte ta buss til stranden, som bestod av klipper som de måtte kaste seg ut fra. Ventilasjonsanlegget i leiligheten virket ikke, og klager sier det ikke ble reparert før etter flere henvendelser og flere timers venting. Paret hadde også bestilt tekjøkken, men fikk kun tekjele for vannkoking. Dette resulterte i at klagerne ikke kunne spise frokost på rommet – og måtte spise på restaurant hver dag. De krever å få refundert 1.500 kroner i ekstrautgifter til dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I charterselskapets brosjyrer var det beskrevet en todagers utflukt til Kairo for £150, men vel fremme i Egypt var turen kortet ned til én dag, beskrevet som stressende – og prisen hadde steget til £225. Av den grunn droppet klagerne utflukten. Klagerne påstår at på grunn av avlyste eller endrede utflukter, fikk de heller ikke nytte av visumet til 150 kroner per person – og krever derfor utgiftene refundert. Det hele rundes av med en plagsom italiener, som beskrives slik (sitat klage): ”Hele hotellet var videre beleiret av en italiener som dominerte fullstendig. Restauranten hadde kun italiensk mat.”

På bakgrunn av alle disse punktene krever klagerne en erstatning på 8.000 kroner.

Reiseselskapet svarer

Om flyforsinkelsen sier Pyramidene Reiser at det skyldtes en teknisk svikt, og at forsinkelsen ble kortet ned ved å omdirigere et fly fra Sverige. Selskapet kan ikke skjønne at noen av passasjerene kunne ha fått beskjed om dette på forhånd. Selskapet er ikke enig i klagernes beskrivelse av feriemålet som en byggeplass, og uttaler at byggestøy må kunne påberegnes hvor enn man er i verden. De påstår også at hotellet har en badestrand – som per definisjon ikke består av klipper. Klagerne fremsatte ingen klage om det spartansk utstyrte tekjøkkenet på stedet, og selskapet fikk dermed ingen mulighet til å rette opp mangelen – som ble gjort med ventilasjonsanlegget. Om utfluktene sier Pyramidene at dette alltid har vært en endagsutflukt, at prisene kan endres fra tid til annen – men at dette uansett ikke er en del av pakken man kjøper i Norge.

Klagenemndas uttalelse

Nemnda uttaler at flyforsinkelser under åtte timer ikke regnes som en mangel ved reisen – dermed får klagerne i dette tilfellet ingen erstatning. Nemnda finner heller ikke å kunne laste charterselskapet for klagernes tapte arbeidsfortjeneste. Om byggestøyen uttaler nemnda at de ikke finner det bevist at dette gikk ut over det man kunne forvente – og klagerne får dermed ikke medhold på dette punktet. Nemnda finner det ikke bevist at katalogens opplysninger om stranden er ukorrekte, og forholdene rundt utfluktene og visumet gir heller ikke krav på refusjon. Italieneren tas ikke opp som eget punkt av Reklamasjonsnemnda, men det uttales at øvrige forhold heller ikke gir rett til prisavslag. En enstemmig klagenemnd avslår dermed klagen på alle punkter.

Misfornøyd?

DinSide Reise har tidligere tatt opp klagesaker som omhandler forsinkede fly, bråk, bøllete medpassasjerer og gjenglemte smykker. Her finner du flere klagesaker.

Er du misfornøyd med pakketuren? Hvordan du går fram for å klage kan du lese her.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.