Du er på vei til New York. Kofferten din flyr til Nairobi.
Du er på vei til New York. Kofferten din flyr til Nairobi.Vis mer

Krev erstatning ved bagasjerot

Kofferten ble satt på flyet til Lagos i stedet for London. Sykkelen kom frem som skraphaug. Vi forteller deg hvordan du best jakter på eiendelene dine og hvilke erstatninger som gjelder.

Det er ikke særlig morsomt å starte den etterlengtede ferien uten annet utstyr enn det du står og går i. Selv om forholdene å flyplassen umiddelbart virker kaotiske, finnes det regelverk som ivaretar dine interesser.

  1. Kofferten er borte – hva nå?
    Meld bagasjen savnet hos flyselskapet på ankomststedet. Da vil flyselskapet sette i gang søk etter den savnede bagasjen. Du har rett til kompensasjon for forsinket bagasje, men denne er avhengig av hvem du flyr med. SAS tilbyr en toalettmappe og henholdsvis 100 og 200 US dollar for reisende med økonomiklasse og business class til innkjøp av klær og nødvendighetsartikler, uavhengig av hvor stor forsinkelsen er. Braatens gir en førstehjelp à 100 US dollar for de med ordinære billetter og 150 US dollar for Royal Wing-reisende, samt en mappe med toalettsaker. Husk å ta vare på alle kvitteringer for utlegg du har hatt i forbindelse med den forsinkede bagasjen. Disse får du bruk for dersom du senere retter et erstatningskrav ovenfor forsikringsselskap og flyselskap.
  2. Vente…
    Har flyselskapet satt kofferten din på feil fly, eller simpelthen glemt den? Klarer selskapet å finne bagasjen din, blir du opplyst om når du kan vente å se igjen eiendelene dine. Drøyer det noen timer, vil flyselskapet gjerne at du venter på flyplassen. Velger du å vente, har du allikevel rett til forsinkelseserstatning. Flyselskapene tjener på at du venter, så ikke nøl med å spørre etter matkuponger og tilgang til nødvendige fasiliteter.


  3. Kofferten til døra nå!
    Har du ikke tid eller anledning til å vente på bagasjen på flyplassen, kan du i de fleste tilfeller reise videre. Flyselskapene vil levere bagasjen til det stedet du ønsker den levert. Sjekk med flyselskapet på stedet.
  4. Artikkelen fortsetter under annonsen

  5. Når bagasjen er ødelagt
    Kommer barnevognen frem med tre hjul i stedet for fire? Er det en brist i en ski? Regelverket for erstatning her er ikke entydig, og avhenger av flere faktorer; Innenlandsflygninger versus utenlandsflygninger, flyselskap, klarhet i skyldspørsmål og forsikring. På innenlands flygninger har Luftfartsverket etter retningslinjer fra myndighetene fastsatt regler for hvordan skader skal håndteres av flyselskapene.

    SAS følger IATAs regelverk på alle områder og har også enkelte tillegg. For eksempel vil en barnevogn erstattes fullt og helt, med individuelle fradrag for vognens alder og stand. Braathens vil i første omgang erstatte deler, men der dette ikke går, erstattes hele vognen med fradrag for alder og stand.

    På utenlandsflygninger gjelder blant andre den såkalte Warsava-konvensjonen og IATAs (International Air Travel Associations) regler. Warsavakonvensjonen pålegger flyselskapene å erstatte skadet bagasje med kr 198 per innsjekket kilo. Flyselskap som er tilknyttet IATA, er forpliktet til å følge avtalene og regelverket som er fastsatt her. Ifølge IATA erstattes ødelagt utstyr med 20 US dollar per innsjekket kilo. For en ti kilos barnevogn som er skadet, kan du regne med 200 US dollar. Resten må reiseforsikringsselskapet til den uheldige reisende ta hånd om.

    Europeiske Reiseforsikring sluttet for en tid siden med å erstatte skadet reisegods. Imidlertid erstatter andre forsikringsselskaper skader på reisegods. Flyselskapene anbefaler å tegne en reiseforsikring og samtidig lese forsikringsvilkårene nøye, inkludert det som står med liten skrift.

  6. For å i det hele tatt kunne kreve erstatning, må du melde bagasjen savnet umiddelbart.
    For å i det hele tatt kunne kreve erstatning, må du melde bagasjen savnet umiddelbart. Vis mer

  7. Tapt for alltid?
    Dukker ikke bagasjen opp etter to uker, regner flyselskapet den som tapt. I henhold til International Air Travel Associations regelverk har du da rett til erstatning. Denne består i utbetalte 20 US dollar per innsjekket kilo. Vær allikevel oppmerksom på at ikke alle flyeselskaper er tilknyttet denne organisasjonen, og at disse etterfølger andre regler. Ytterligere erstatninger ytes av forsikringsselskapet, men størrelsen avhenger av hva slags forsikring du har.

    Det finnes ingen formell klageadgang når du som passasjer er misfornøyd med flyselskapenes håndtering av skadet og tapt bagasje.

  8. Forsikringsselskapet erstatter
    Dersom du er forsikret, vil forsikringsselskapet også yte erstatning. Hva som til en hver tid gis i erstatning, er avhengig av hvilken type forsikring du har. Er bagasjen fra fire timer forsinket, erstatter Europeiske innkjøp av nødvendige klær og toalettartikler inntil kr 2.000. Ved tjenestereise, er erstatningsbeløpet inntil kr 4.000.

    - Når du finner ut at bagasjen din ikke er med, melder du fra hos flyselskapets ankomstservice. Her fyller du ut en såkalt Property Irregularity Report. Denne leverer du sammen med alle kvitteringer for billetter og innkjøp av klær og toalettartikler, sier informasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland.

    Det du kjøper bør samsvare med hvor du befinner deg. Forsikringsselskapet er ikke umiddelbart innstilt på å finansiere unødvendige kjøp.

    - Du kjøper ikke en varm vinterkåpe på Gran Canaria på sommeren, eller en badebukse i London. Dette ser vi på når det kommer inn krav etter forsinket bagasje, forteller Vennesland.

  9. Forsinkelser og tapt bagasje er ikke moro. Les om hvordan du unngår problemet her.


Ut på tur?

Klar for en forandring? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.