Kostnadskrevende komfort

Mellom dyreste businessbillett og billigste økonomiklassebillett skiller 29.566 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Servicekonseptet i businessklassekabinen skiller seg fra turistklassekabinen. Brede menyer og oppgradert borddekning inngår.
Servicekonseptet i businessklassekabinen skiller seg fra turistklassekabinen. Brede menyer og oppgradert borddekning inngår. Vis mer


KLM

KLM lover treretters menyer ombord, egen innsjekkingsskranke og tidlig adgang til flyet, lounger, brede seter som kan legges ned i 150 grader. TV og telefon om bord i flyet. På KLM Boeing 777 kan setene legges ned i 170 grader. Denne pakken koster 34.176 kroner på avreisedatoen DinSide rekvirerte via Internett. Økonomiklassebilletter på den samme dagen koster 9.180 kroner, men på andre datoer er det mulig å fly økonomiklasse til New York for 4.610 kroner. De billigste billettene kan ikke endres, og det er heller ikke mulig å kjøpe seg opp til endringsmuligheter. Businessklassebillettene kan imidlertid endres helt frem til avreise. I tillegg finnes det dyrere økonomiklassebilletter til cirka 6.500 kroner som har endringsmuligheter mot et gebyr på 110 dollar, p.t. 725 kroner.

Med KLM tar turen 10 timer og 45 minutter, inklusive transfer på en time og 40 minutter i Amsterdam.

British Airways

Businessklassereisende kan velge mellom flere innsjekkingsløsninger; via Internett eller telefon, eller ved oppmøte i British Airways lounge eller prioritert skranke, eller på selvbetjeningsdisk. De får også tilgang til 180 lounger verden over som er utstyrt med kontorfasiliteter.

Om bord i flyene er det femretters menyer og frie drikkevarer, egen videoskjerm og radio. Det er opplegg for PC og det er telefon ombord. Passasjerene får toalettsett med kremer, leppepomader, rense- og vaskeprodukter samt sokker, pledd og slumrebriller. Setene kan legges ned til en to meter lang seng, og her finnes også såkalte buddy seats, seter som kan snus slik at det kan avholdes møter om bord på flyet.

British Airways businessklassebilletter koster 24.641 kroner, mens turistklassebillettene på ønsket dato vil koste 11.081 kroner. Med denne billetten kan returbilletten endres inntil to ganger, hvor av en er gratis og en vil ble gebyrbelagt med 125 dollar, som i dagens kurs utgjør 823 kroner.

9 timer og 20 er stipulert reisetid, inklusive 1 time og 35 minutter i transfer på London Heathrow.

SAS

SAS tilbyr flere typer fleksbilitetsløsninger på businessklassebillettene.

”Du kan velge mellom en høy grad av fleksibilitet eller lav pris,” skriver SAS på sitt nettsted.

Businessklasse med såkalt Full flex koster 24.477 kroner, mens økonomiklassebillettene koster 10.077 på DinSides prefererte datoer. Økonomiklasse-billettene kan endres en gang gebyrfritt i hver retning. De aller lavest prisede billettene fra SAS kan returreisen endres mot et gebyr på 800 kroner.

Businessklassefasilititene omfatter blant annet lounger, flere måltider med vinmenyer, toalettmappe med slumrebriller, øreplugger, spaprodukter og lignende. Setene er romsligere og på noen av SAS’ interkontinentale flygninger er det mulig å bestille en såkalt business sleeper-plass for 600 dollar, tilsvarende 3.923 kroner.

SAS-turen til New York tar ni timer, i tillegg må en belage seg på 55 minutter i transfer på Kastrup i København. SAS flyr også direkte fra Oslo til New York tre ganger i uken. Flyr man direkte unngår man landingsavgiftene ved flyskifte.

Air France

Air France lover følgende på sin L’Espace Affaires – businessklasse: Fortløpende endringer er mulig, prioritert innsjekking på egne skranker eller i loungen for dem som kun har håndbagasje, lounger og store menyer om bord på flyene. Air Frances businessklassebilletter tur-retur New York kostet 20.018 kroner, mens økonomiklassebillettene kostet 5.293 kroner. De aller billigste Air France-billettene kan ikke endres, men selskapet tilbyr økonomiklassebilletter som kan endres mot et gebyr på 880 kroner. Air France tilbyr også fullfleksibilitetsbilletter til 11.563 kroner for turen Oslo – New York. Disse kan endres helt opp til avreisedatoen, men inkluderer ikke businessklassetjenestene. Air France tilbyr også et budsjettvennlig forretningsklassekonsept, Tempo Challenge, som gir tilgang til en del av L’Espace Affaires-tjenestene. Tempo Challenge tilbys på avganger innen Europa, Nord-Afrika og Israel.

Flyr du med Air France tar reisen 11 timer og 55 minutter, inkludert transfer på Charles de Gaulle i Paris.

Lufthansa

Mer beinplass, Internett-forbindelse, musikk og video er noen av fasilitetene. Før ombordstigning kan forretningsreisende sjekke inn i prioriterte innsjekkingsskranker eller per wap, telefon eller fax. Hos Lufthansa koster businessklassebillettene 20.975 kroner, mens de rimeligste billettene koster 5.976 kroner.

Billettene kan endres helt inntil avreise, og forretningsreisende med Lufthansa kan også benytte seg av flygninger som kjøres av et av de 15 flyselskapene som er medlem i Star Aliance.

Forutsatt utreise på testens gitte datoer tar det 14 timer å fly til New York; dette inkluderer et fire timers transfer-opphold i Frankfurt.

Se prisoversikten for businessklassereisene
Tilbake til innledningsartikkelen
KOMMENTAR: Sabla dyr biff

Les!

Fantasipriser fra flyselskapene
En natt på krøtterklasse
Victor taper med SAS
Gratisbilletter - en ny trend?
Nye supersoniske fly på gang
Trange flyseter et sikkerhetsproblem