De havnet på feil sted på Mallorca, og fikk penger igjen.<br />
(Bildet er fra Palma på Mallorca.)
De havnet på feil sted på Mallorca, og fikk penger igjen.
(Bildet er fra Palma på Mallorca.)Vis mer

Kostbar hotellblunder

Reisefølget fikk 6.000 tilbakebetalt fra reiseoperatøren etter ombookingsrot.

Reisefølget bestilte reise med overnatting på hotellet Viva Golf på Alcudia, Mallorca. Billettene ble betalt samme dag. Dagen etter ringer reisebyrået og spør om følget kan tenke seg et annet hotell, Viva Roca på Mesquida 50 kilometer unna. Byråselgeren oppga at grunnen til overflyttingen var at det bestilte hotellet var stengt for oppussing.

Ikke villige til bytte

Reisefølget var ikke klare for opphold på Mesquida – de reiste nemlig i følge med venner som bodde i Alcudia, men sa at de gjerne kunne bo på et annet hotell i der. Siden hevder klageren at han ikke hørte mer fra verken reisebyrået eller charteroperatøren. Vel fremme på Mallorca dukker de opp på det bestilte hotellet Viva Golf, men finner raskt ut at her er ikke rom for dem. Rommet er kansellert. Etter å ha tatt kontakt med charteroperatøren på stedet blir de likevel innlosjert i Mesquida.

Reisedokumentene

Saga ble dagen etter bestillingen opplyst om at det var foretatt en overbooking ved Viva Golf. I kontakt med reiseselgeren i selskapet Totalreiser fikk de forståelse av at klagerne ikke spesielt ønsket å bo i Alcudia. Rommet ble booket om, og selgeren har i ettertid bekreftet til Saga at klagerne har fått informasjon om endringen. Selskapet sier de aldri har hevdet at hotellanlegget var stengt. Selskapet sier også at det av reisedokumentene klart kommer frem hvilken innkvartering som er bestilt.

Misforståelse?

Reklamasjonsnemnda finner det ikke sannsynliggjort at klagerne aksepterte hotellbytte, og ser ikke bort fra at det har oppstått en misforståelse mellom Saga og Totalreiser. Dette kan ikke klagerne lastes for, og nemnda finner det ikke sannsynliggjort at klagerne mottok en korrigert billett før avreise. Saga har allerede gitt 2.000 kroner til dekning av leiebilutgifter. Nemnda mener at klagerne i tillegg skal få 4.000 kroner i forholdsmessig prisavslag.

Hvilke mangler gir rett til prisavslag og erstatning?

DinSide Reise plukker hver uke frem ferske domsavsigelser fra Reklamasjonsnemnda.

I disse sakene har misfornøyde turister fått medhold og prisavslag/erstatning:


I disse sakene har de reisende ikke fått medhold:

Ut på tur?

Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.