Konklusjon

Det er dessverre ikke gull alt som glimrer i charterselskapenes restplassannonser.

Vi vet at restplasser er av begrenset utvalg, og en typisk ferskvare. Testen bekrefter at noen av tilbudene fra selskapene ikke lenger er tilgjengelige, selv så snart bookingtelefonen mottar de første samtalene etter at annonsen er publisert i avisen. Dette skyldes selvsagt at mange kjøper restplassene allerede før de er annonsert, men at trykketiden i avisene ikke er kort nok til å få med disse endringene.

Det som nesten skuffer oss mer, er opplysninger som at vi neppe får bo i Barcelona, selv om restplassen er annonsert dit. Dette syns vi er en klar svakhet med selskapenes annonsering av sine tilbud. En svakhet er det også når vi får vite at den annonserte leiligheten i Alpene egentlig er beregnet på fire, og at det koster mer for to. Det burde selskapet prøvd å opplyse bedre om i annonsen.

Vi får også positive overraskelser ved at noen av prisene er nedsatt etter at annonsen er trykket.

  • Ta meg til resultatene av testen.
  • God restplasstaktikk

    [Ugjyldig objekt (NAV)]


    1. Ring tidlig om du vil sikre deg de beste tilbudene fra avisene.

    2. Enkelte reiser kan være utsolgt allerede før du får avisen. Vil du ha ferskere tilbud er Internett et bedre verktøy. (For eksempel DinSide Reises restplassoversikt.

    3. Selv om annonsen lokker med et navngitt reisemål, kan du risikere å havne andre steder i nærheten.

    4. Om du vil være sikret eget bad, må du betale ekstra for det hos de fleste selskapene.

    5. Uspesifisert reise betyr at du ikke vet hvilket hotell du får eller nøyaktig hvor du blir boende.

    6. Er reisen spesifisert, kan det være en fordel å ha tilgang til nettet eller en av selskapets kataloger, slik at du raskt kan sjekke om du syns hotellet er aktuelt for deg.

  • Tilbake til hovedartikkelen