Kofferten som forsvant

Turistene fikk ikke kofferten ved ankomst, og er ikke fornøyd med assistansen fra reiseselskapet.

Ved ankomst til Lanzarote manglet en koffert for reisefølget. Reiseselskapets representant fulgte ikke opp som forventet, og klagerne er misfornøyd med behandlingen.

Flere dager

Rutinene ved kofferttap er standardiserte, og søket foregår automatisk.
Rutinene ved kofferttap er standardiserte, og søket foregår automatisk. Vis mer

Klager hevder selskapets representant på flyplassen var mer interessert i å få alle på bussen, enn å hjelpe med registrering av manglende koffert. Klagerne måtte stå på for å få registrert kofferten som savnet. I de påfølgende dagene henvendte de seg flere ganger til Star Tour, flyplassen på Lanzarote og i Oslo. Selskapets personale fulgte ikke opp, og først to dager før avreise, fikk de igjen kofferten. Klageren mener selskapet mangler kunnskap om hvordan de skal forholde seg i en slik situasjon, og sier ferieturen i stor grad ble ødelagt på grunn av tiden som gikk med til innkjøp av nye klær og kontakt med forskjellige instanser.

Bagasje blir av og til borte

Star Tour sier at bagasje av og til forsvinner, og at det da er viktig å fylle ut en PIR-rapport, som gjør at ettersøkingen kan starte. Systemet er internasjonalt, og skal gå automatisk så snart en slik rapport er levert. Når bagasje er funnet igjen, skal flyplassen ta kontakt med kundene eller reiseselskapenes medarbeidere for levering av bagasjen. Av og til tar det kun en dag, andre ganger kan det ta lengre tid.

Dette synes det altså som om selskapet ikke vil ta ansvar for, men de beklager dårlig service og oppfølging i starten, og har betalt ut 250 kroner per person i reisefølget, til sammen 2.000 kroner.

Plikter å hjelpe

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser fremhever at turarrangøren plikter å hjelpe til med ettersøkning av bortkommet flybagasje. I dette tilfellet var kofferten merket med et annet navn hos flyselskapet enn det som stod på kofferten og i ettersøkningspapirene. Derfor tok det lang tid, men det kan ikke Star Tour klandres for. Derfor har ikke klager i dette tilfellet krav på erstatning ut over dekning av utgifter til å skaffe nye klær og lignende i påvente av kofferten. Klager får ikke medhold.

Flere klagesaker

  • Her finner du flere klagesaker.
  • De dummeste klagene kan du lese her.
  • Nå kan du også klage på rutefly. Les mer om dette her.
  • Planlegger reisen med DinSide

    Assistanse får du på DinSide Reise. Charterreiser, fergeferien, flyreiser, valutakalkulator og reisetips fra leserne er noe av det du finner. Her er noen nyttige lenker:

  • Finn billige charterturer i restplassoversikten
  • Finn fergeavganger, priser og bestill billetter
  • Se lesernes reisetips, og kom med dine egne vurderinger i Reiseguiden
  • Hva koster det egentlig? Her er valutakalkulatoren