Koffert i 22 km/t

Synes du kofferten er tung og treg? Da bør du bli med på en tur i bagasjetransportens irrganger. Her går det unna i hastigheter opp til 6 meter i sekundet – eller 21,6 kilometer i timen.

Innsjekk: Det er her det begynner.
Innsjekk: Det er her det begynner. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vær så god, her er billetten - og god reise. Ett trykk på knappen, og bagasjen din er overlatt til seg selv. Hva skjer egentlig med den kjære kofferten din bak teppet? Mye mer enn du ville ane i dine villeste drømmer.

Frekk betjening som velter kofferten?

- Ånei, der datt den!

Hvem har ikke bannet lavt når kofferten legger bredsida til og velter med all sin kraft på bagasjebåndet. Du ser kanskje litt irritert på betjeningen i innsjekkingsskranken, som ikke greide å sende av gårde den dyrebare bagasjen din stående.

- Det er meningen at koffertene skal velte når de kommer ut på båndet, utstikkerne ved båndet er til for å velte dem, forteller Per Viggo Andersen, fagleder bagasje ved avdeling for Bygg og anlegg på Oslo Lufthavn (OSL). Bagasjen kan nemlig ikke være høyere enn 55 centimeter, fordi den skal vandre nedover en svingete bane.

- Vi vil ikke ha bagasje som kan velte underveis – eller kofferter rullende på alle sine hjul nedover båndet, fortsetter Andersen.

Bodil Petersen ved SAS' innsjekkingsskranke på Gardermoen fester bagasjelappen med din unike kode.
Bodil Petersen ved SAS' innsjekkingsskranke på Gardermoen fester bagasjelappen med din unike kode. Vis mer
Men hva skjer i tiden fra bagasjen forlater innsjekkingsskranken til den lesses ombord?
Men hva skjer i tiden fra bagasjen forlater innsjekkingsskranken til den lesses ombord? Vis mer

Begynnelsen

Det hele begynner ved innsjekk. Da får du utdelt en merkelapp med strekkoder, tall og bokstaver – som festes på kofferten før den sendes av gårde. Blant de proffe kalles strekkodene BSM – Baggage Source Message.

- Strekkodene er akkurat slik de du finner hos Rimi-Hagen, sier Andersen. Dette er din bagasjes unike kode, som inneholder all informasjon, som hvilken flight den skal med, hvor tung den er, hvilken klasse du reiser på – og all annen data om deg som passasjer, fortsetter Andersen.

Det er også denne koden man går ut i fra for å spore opp eierne av uavhentet bagasje, eller dersom man skal søke etter forsvunnet bagasje.

- Alle store flyselskaper er koblet til World Tracer, som er et verdensomspennende nett hvor man kan søke etter bagasje, forteller Hanne Bugel, informatør ved SAS Passasjerservice på Gardermoen. Men lappen med kode kan selvsagt falle av, så derfor er det viktig å merke kofferten med navn og kontaktinformasjon, både utenpå og inni, formaner Bugel.

Reservert plass

Du synes kanskje det ser rimelig tilfeldig ut hvordan bagasjen velter ut av skranken og inn på båndet? Faktum er at idet skrankebetjeningen trykker på send, så får kofferten reservert sitt eget vindu – eller sitt nummer i køen. For vanlig bagasje er dette vinduet 3 meter – og for over middels størrelse bagasje er vinduet 6 meter.

Etter en runde på bagasjebåndet bak innsjekkingsskrankene forsvinner kofferten ned i det svarte hullet - hvis den ikke har ertet på seg de ansattes vrede på rundturen, vel og merke.

- All bagasje som sendes på bagasjebåndet må være høyere enn 8 centimeter, og lavere enn 55 centimeter, forteller Andersen. Fotocellene og de fysiske sperrene vil stoppe båndet dersom det detekterer for store eller for små objekter, sier Andersen.

  • Men hva skjer med bagasjen din når den forsvinner ned i det sorte hullet, hvordan kommer den opp i 22 km/t – og hvordan blir den behandlet? Bli med bakenfor gardinene.


  • Se bagasjens halsbrekkende vandring i bilder.
  • Relaterte artikler:

  • Tips: Slik pakker du lett

  • Reiseeksperten: Krev erstatning ved bagasjerot - slik får du erstatning når bagasjen forsvinner

  • Liste: Dette er forbudt å ha med på fly
  • Fem tips for å unngå flyforsinkelser

  • Reiseeksperten: Reglene for overvekt på fly

  • Slik unngår du at bagasjen forsvinner - og dette får du ved tapt eller forsinket bagasje
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.