– Det er ikke lett å vite om du har krav på en matbit, en god natt på hotell, pengene tilbake, erstatning eller ikke noe som helst, sier Ragnar Wiik lederen i Forbruker Europa.
Les også: Ikke alle selskaper gir deg det du har krav på
Rettigheter når flyet ikke går

Forbrukerrådgiverne har i dag gitt råd til reisende på Gardermoen, og oppsummerer hvilke rettigheter du har om flyet ikke går som det skal:
- Følg med på informasjon som gis. Du har krav på skriftlig informasjon.
- Benytt deg av tilbud om mat og drikke. Dersom flyselskapet ikke gir deg det du har krav på, kan du kjøpe et vanlig måltid selv. Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon.
- Kontakt Forbrukerrådet om du får problemer i Norge, eller med Forbruker Europa om du får et problem i EU/EØS-området.
I sommer skal svenskene brukes som medisin mot flyforsinkelser
Ikke velg dem bort
Det lønner seg ikke å velge bort tilbudene du får fra flyselskapet underveis. Rettighetene er i følge Forbruker Europa rett og slett ferskvare, som du har krav på der og da, men ikke kan få erstattet siden. Får du tilbud om hotellovernatting, men velger å overnatte på en flyplassbenk, kan du ikke få erstatning for overnatting i etterkant.
Mat og drikke kan du få dekket i etterkant, men det krever både skriftlig klage og vedlagte kvitteringer.
Les også: Derfor skal du ha 250 euro av flyselskapet
På norske flyplasser vil Forbrukerrådet og Forbruker Europa spre en QR-kode (se bildet) som gir deg direkte lenke til en informasjonsside om hvilke rettigheter du har.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.