Vanskeligere å hjelpe deg utenfor allfarvei.
Vanskeligere å hjelpe deg utenfor allfarvei.Vis mer

Klarer ikke å hjelpe

Du blir alvorlig syk – langt hjemmefra. Hvilken hjelp kan du forvente av forsikringsselskapet?

En enslige dame blir syk i en kinesisk provins og legges inn på sykehus. Damen snakket ikke kinesisk, og kineserne snakket ikke norsk. Etter å ha vært i kontakt med Gjensidige, der hun har reiseforsikring, blir hun formidlet videre til SOS International i København. De ordner det praktiske rundt det uventede sykehusoppholdet. Imidlertid ligger hun isolert på den kinesiske provinssykestuen uten mulighet til å kommunisere med omgivelsene. Til sist tar ambassaden i Bejing affære, og sørger for at damen kommer seg hjem.

Nødhjelpen kommer ikke fram

- Vi er nok ikke fullt så smidige i mer fjerntliggende områder, som i de mer nærliggende, men dette er jo noe vi jobber med. Samtidig hender det jo at folk ikke når frem til oss, forklarer Terje Rustad, leder for utenlandsavdelingen i Gjensidige.

Forsikringsselskapet er altså ikke like godt forberedt på å hjelpe syke forsikringskunder langt unna som de som reiser i land som ligger geografisk nærmere.

- Bør dere ikke opplyse forsikringskundene om dette?

- Nei, det er innlysende at dersom du reiser til et land hvor du ikke forstår språket og hvor du vet at det er dårlig kommunikasjon, så kan det ta tid før du får hjelp. Men jeg sier jo ikke at du ikke får hjelp dersom du er langt unna. Dersom en forsikringskunde ringer i forkant av en reise utenfor allfarvei for å spørre om forholdene, svarer vi selvfølgelig på dette.

Urealistiske forventninger

SOS International i København som er de nordiske forsikringsselskapenes felles alarmsselskap, skal på oppdrag fra forsikringsselskapet hjelpe uheldige turister. Per Åberg i SOS International bekrefter overfor DinSide Gjensidiges utsagn om at det kan være vanskelig å hjelpe folk som befinner seg utenfor sentrale områder. Han presiserer likevel at de strekker seg langt for å hjelpe til, selv utenfor SOS Internationals kontaktnett.

- Forventningene om å komme raskt hjem er ikke realistiske, men hjemtransport er knyttet til reiseforsikringens vilkår. Til sist er det legens vurderinger som legges til grunn ved hjemtransportsaker, men målet vårt er å ikke være firkantede. SOS International har 30 000 kontakter bestående av reisebyråer, lokale representanter, forskjellige organisasjoner og ambassader spredt rundt over hele verden.

Gjenstridige?

- Man blir ikke sendt hjem før tiden, med mindre det er medisinsk påkrevet, sier Rustad.
- Reiser man utenlands er dette en del av pakken. Folk forventer kanskje å bli sendt hjem dersom de blir syke, men slik er det altså ikke. Likevel vil vi jo ikke at folk skal bli liggende isolerte og overlatt til seg selv, understreker Rustad.

I Gjensidiges vilkår står det at forsikringen dekker ekstrautgifter til transport til hjemstedet når det er medisinsk nødvendig. Les Norges Forsikringsråds sikkerhetstips her. Sjekk også dette nettstedet for oppdatert info om reiseforsikring.

Ut på tur?

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.