Klager til tusen

Charterturistene klager – og får medhold. I klagenemndas runde nummer seks i år er det Pyramidene Reiser som gir mest i prisavslag.

Det lønner seg absolutt å klage om pakkereisen ikke ble som den skulle. Er du misfornøyd skal du alltid først klage til selskapet du handlet hos. Er du ikke tilfreds med selskapets behandling, kan du anke saken inn til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser (RN). Av tolv saker som RN behandlet i september i år, ble fem innvilget erstatning fra turoperatøren. Én som direkte følge av behandlingen i nemnda, fire som følge av tidligere klage til operatørene.

Pyramidene i bunn

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Egypt er et reisemål i vinden, og en av vinnerne på årets vinterreisemarked. En av aktørene, som frakter oss til faraoenes rike, er Egyptspesialisten Pyramidene Tours. Av tolv klagesaker kom tre fra reisende med Pyramidene. To av dem hadde allerede fått tilbud om prisavslag fra selskapet, hele 5.000 kroner for én av dem. En tredje ble tilkjent prisavslag etter behandling i nemnda.

Både Ving og Saga har også gitt prisavslag til misfornøyde kunder. Her finner du denne rundens klagestatistikk.

Avviste saker

Om ferieidyllen slo sprekker er det mulig å klage. Vis mer

Nå er det ikke alltid det hjelper å klage. Selv om fem av klagerne fikk penger igjen, er det altså syv som ikke får medhold. De har heller ikke fått penger igjen fra selskapene, forut for behandlingen i klagenemnda. Heldigvis for deg som føler deg urettferdig behandlet, er det gratis å sende inn en sak til klagenemnda. Dermed er det trygt å si at det alltid lønner seg å klage, dersom du mener du ikke har fått det produktet du var lovet. Husk imidlertid et par viktige ting:

  1. Klag skriftlig – lever alltid skriftlig klage, først til selskapet.

  2. Klag på stedet – problemer som oppstår skal du alltid melde fra om til reiseselskapets representanter på reisemålet, slik at de får mulighet til å rette opp forholdene.

  3. Dokumentér klagen – gjerne ved bilder om du for eksempel har innsigelser mot romstandard etc.

Det er også viktig å vite at Reklamasjonsnemnda kun behandler saker som har tilknytning til pakkereiser. Dvs. en reise som er tilrettelagt på forhånd og selges til samlet pris. Den må vare mer enn 24 timer eller omfatte overnatting.

Vil du vite mer om hvordan det gikk i forrige runde i reklamasjonsnemnda, kan du lese her.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.