Klager på hotell og bostedsstandard er gjengangere hos Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.<br />
Foto: Dag Dahle Foto: Dag Dahle
Klager på hotell og bostedsstandard er gjengangere hos Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.
Foto: Dag Dahle Foto: Dag DahleVis mer

Klag på stedet!

Turistene hadde sannsynligvis fått erstatning om de ikke hadde ventet med klagen til de kom hjem.

Turistene var uheldige med hotellet i London. Byggearbeider ødela hele påskeferien.

Oppussing uten opplysning

Klagerne kom til et London-hotell under full renovering. Arbeider foregikk i korridorer og naborom på hotellet. Arbeidene startet om morgenen klokken åtte, og var svært sjenerende for gjestene. De ba om nytt rom i resepsjonen, men hotellet hadde ingen andre rom å tilby.

Ikke anledning til å utbedre mangelen

Klagerne var kun tre dager i byen, og sier de ikke ville ødelegge hele oppholdet med å finne Sagas representant for å klage. Derfor tok de ikke opp forholdet før de kom hjem.

Selskapet sier på sin side at de i tilfeller gjester har meddelt at utbedring av hoteller har vært sjenerende, har kunnet tilby flytting. I dette tilfellet fikk ikke selskapet anledning til å utbedre mangelen, og vil derfor ikke etterkomme kravet om prisavslag.

Klag med en gang!

I dette tilfellet får reiseselskapet medhold av Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Mangler ved en pakkereise gir grunnlag for et forholdsmessig prisavslag hvis mangelen ikke blir utbedret innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kunden, jf. pakkereiselovens paragraf 6-2.

Siden klagerne ventet til de kom hjem med å si fra til selskapet om problemene, fikk ikke selskapet prøve å utbedre forholdet. Derfor får ikke klagerne medhold, selv om det skinner gjennom at nemnda mener de burde fått vite om byggearbeidene før de reiste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moralen er med andre ord: Klag alltid på stedet. Om ikke mister selskapet muligheten til å utbedre forholdet, og du mister muligheten til prisavslag i ettertid.

Mange klager

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år rundt 300 saker fra reisende med charteroperatører. Forhold omkring hotell og bosted er et av de aller vanligste temaene.

  • Bråk, bråk, bråk

  • Trangt, mørkt og bråkete

  • Voff-voff ga tusenlapper

  • Bråkete hotellgjester
  • Ble ferien en katastrofe? Les hvordan du går frem for å klage.

    Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.