Klag på feriefiaskoen

Gikk ferien i knas trenger du ikke lide i stillhet. Er det reiseselskapets ansvar, kan du få penger tilbake.

Ferien blir ikke alltid som planlagt, men det er ikke alt du kan klage på. Illustrasjonsfoto: Oddvar Johnsen Foto: Oddvar Johnsen
Ferien blir ikke alltid som planlagt, men det er ikke alt du kan klage på. Illustrasjonsfoto: Oddvar Johnsen Foto: Oddvar Johnsen Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fly som går for sent, priser som forandres, kloakk på badet, kakerlakker i sengen og byggearbeider på hotellet. Om pakkereisen ikke ble som den skulle, kan du be om prisavslag. Men husk klagefristen. Du må klage på stedet, og om dere ikke blir enige, må du klage innen fire uker etter hjemkomst. Her får du oppskriften.

  • Hva du kan klage på, finner du mer om her.
  • Slik går du frem

    Nesten 400 klagesaker i forbindelse med charterreiser havner hvert år på bordet til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Dette er en nemnd som ble opprettet i samarbeid mellom Forbrukerrådet og Den Norske Reisebransjeforening. Nemnda retter seg etter vilkårene i pakkereiseloven.

    Får en sak medhold hos nemnda, kan det være både prisavslag og erstatning å hente. De fleste sakene blir imidlertid løst i minnelighet mellom klageren og selskapet før de havner hos nemnda.

    Slik går du frem for å klage på en mislykket pakketur:

    1. Klag på stedet

    2. Selskapet har krav på en mulighet til å utbedre eventuelle problemer. Svarer ikke flytur, hotell, beliggenhet eller andre forhold ved reisen til beskrivelsen i katalogen, skal du derfor klage umiddelbart til turoperatørens representanter på reisemålet. Klager du ikke på stedet, mister du også muligheten til å føre klagen videre overfor reklamasjonsnemnda om du fortsatt er misfornøyd.

      Artikkelen fortsetter under annonsen

      TIPS: Les de alminnelige vilkår for pakkereiser som du finner på kjøpsdokumentene.

      Dokumenter forholdene, og legg bilder ved klagen. Det kan styrke saken din.
      Dokumenter forholdene, og legg bilder ved klagen. Det kan styrke saken din. Vis mer

    3. Dokumenter problemene

    4. Du står sterkere om du dokumenterer problemene. Noter navnene på de representantene dere klager til. Utveksle gjerne kontaktinformasjon med andre gjester. Om flere klager på samme problem, står dere sterkere. Ta gjerne bilder for å dokumentere for eksempel møkkete rom og uferdige hotellområder.

      VIKTIG: Bruk fotoapparat, ikke videokamera. Reklamasjonsnemnda vil ikke ta videoklipp i betraktning på grunn av faren for manipulasjon.

    5. Skriftlig klage

    6. Om det ikke hjelper å klage på stedet, er det tid for å formulere en skriftlig klage. I brevet redegjør du for problemer og mangler, hvordan du klaget på stedet og hva som ble gjort og ikke gjort. Noter også hva du mener er passende kompensasjon. I de aller fleste tilfeller er det snakk om prisavslag, ikke erstatning for tort og svie. Det betyr en forholdsmessig andel av kjøpssummen i avslag.

      HUSK: Klagen må sendes senest fire uker etter at du kom hjem.

    7. Behandling hos selskapet

    8. De fleste saker blir løst i minnelighet mellom operatør og klager. Er du ikke fornøyd med resultatet, må du underrette selskapet om det innen fire uker etter at du har mottatt forslag til løsning fra selskapet.

      VIKTIG: Selskapet er forpliktet å informere deg om muligheten til å fremme klagen inn for Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser når du ikke er fornøyd med behandlingen.

      Klager på selskapsreiser må være skriftlige.
      Klager på selskapsreiser må være skriftlige. Vis mer

    9. Klage til nemnda

    10. Klagen til Reklamasjonsnemnda må skje skriftlig. Legg ved all dokumentasjon som kvitteringer, bilder og kopier av korrespondanse mellom deg og selskapet. Du får skriftlig bekreftelse på at klagen er mottatt. Nemnda tar så saken videre med selskapet, og anbefaler en løsning. Om selskapet velger å ikke følge denne anbefalingen, går saken videre til avgjørelse i nemndas "domstol".

    Gjelder ikke alle

    Husk at lov om pakkereiser kun gjelder reiser der flere elementer er med. Selv om du reiser med kun fly med et charterselskap, gjelder ikke de samme klagerettene som om du har hotell inkludert i reisen, og du kan ikke henvende deg til Reklamasjonsnemnda.

    NB: Behandlingen i nemnda tar som regel i overkant av et halvt års tid, og pakketurselskapet er forpliktet å følge avgjørelsen som blir tatt her. Adressen til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er: Drammensveien 30, 0255 Oslo eller postboks 2924 Solli, 0230 Oslo.

  • Se hva du kan klage på her

  • Se hvordan det har gått med reisende som har klaget til reklamasjonsnemnda.
  • Ut på tur?

    DinSide Reise har de nyttige reiseplanleggingsverktøyene.

  • Fergekalkulatoren
    - Få oversikten over fergeselskapenes tilbud.

  • Reiseguiden
    - Sjekk ut lesernes beste reisetips, eller del ditt beste reisetriks med andre.

  • Valutakalkulatoren
    - Hvor mye er en bath? Eller en euro? Valutakalkisen har svaret.

  • Slik kan du reise billig
    - Sjekk DinSide Reises artikkelsamling om budsjettreiser.