Kelnernes hevn

Hun som bruker hendene til å øse saus, er av de snilleste. Se hva som kan skje om du terger på deg kelneren en gang for mye.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi kan le av disse historiene fra indignerte servitører, men jaggu er det best å passe seg, så man ikke blir utsatt for disse og likesinnede kelneres hevnende gjerninger.

Bartenderens hevnoppskrift

Steve forteller en historie om en bartendervenninde.

- To menn hadde kommet inn i ett par uker, og oppført seg som regulære drittsekker. En av dem visste hvor mye ekstraarbeide det er å lage frosne drinker, og elsket å demonstrere sin makt ved stadig å bestille slike uten å gi driks. En kveld spurte han den kvinnelige bartenderen hvilken drink hun var i ferd med å lage. Pain in my ass, sa hun, og han bestilte en (!). Hennes hevn følger: Mens drinken ble blandet, tømte hun dobbel dose med avføringsmiddel ned i mikseren. Trikset virket bemerkelsesverdig fort. Innen ti minutter løp fyren på toalettet, og siden måtte han besøke fasilitetene flere ganger i løpet av kvelden.

Man kan vel si at mannen fikk akkurat det han bestilte ...

Dårlig dram

En som kaller seg McSorley forteller om et annet bartendertriks egnet for å hevne seg på gjester som ikke gir driks eller som oppfører seg dårlig.

- Bartenderen venter til kunden ber om en ekstra drink. Han skyller glasset i oppvaskvannet, noe som etterlater et usunt lag med såpe og kjemikalier på glasset. Putter man deretter øl i glasset, blir resultatet en fin skumtopp som fører til store mageproblemer få timer senere.

Det kan fort bli for hett, om du ikke er forsiktig.
Det kan fort bli for hett, om du ikke er forsiktig. Vis mer

Mer enn du bestilte

Om du ikke passer deg, risikerer du å få mer enn du har bestilt. For eksempel forteller Andy fra Philadelphia at han gjerne hevner seg på dustete kunder ved å tømme ekstra doser med tabascosaus ned i maten. Og Adam fra Storbritannia forteller om forløpet til at en plagsom gjest høylydt proklamerte at han fikk sin beste dessert noensinne. Før servering dynket servitøren, som også var nybakt mamma, retten med en skvett fersk morsmelk.

Er det tomt, så er det tomt

Det kan være smart å ikke insistere for hardt på bestillingen. Det understreker denne historien fra Natasha i London.

- Det er virkelig irriterende å finne ut at ostekaken har stått for lenge i kjøleskapet, og blitt totalt overgrodd av mugg, og måtte gå tilbake til bordet som bestilte ostekake og innrømme at vi dessverre ikke har ostekake likevel.

Hva, ingen ostekake? Er du dum? Hva slags restaurant er dette?! etc.

- Vel, kunden tror at jeg er en riktig trivelig og vennlig kelner, når jeg svarer at vi kanskje har ostekake likevel, jeg skal sjekke en gang til. Og tenk, kunden får sin ostekake med en esktra klatt krem på toppen som skjuler de hullene ostelaget fikk idet jeg skrapte bort mugget.

En hund etter biff

Tør du spise dette? Neppe om du har oppført deg urimelig mot servitøren ...
Tør du spise dette? Neppe om du har oppført deg urimelig mot servitøren ... Vis mer

Pete fra Storbritannia forteller om den upopulære kunden som kom på slutten av et langt skift, og bestilte biff.

- Ikke nok at han ville ha den fullstendig gjennomstekt, han ville også at den skulle mørnes på forhånd. Jeg gikk til kokken med ordren, og han klikket helt og begynte å hamre løs på kjøttstykket. Etter litt kom pubens dalmatinerhund forbi, og både kokken og jeg fikk samme idé. Hunden fikk kjøttbiten, og herjet med det i ti minutter før vi greide å gjenerobre stykket. Kokken hardstekte det så, og det ble servert. Kunden spiste tallerkenen tom, og proklamerte til alt overmål at det var den beste biffen han noen gang hadde spist. Vi fikk også rikelig med driks ...

Moralen er: Ikke kødd med kokken

Pass på kvitteringen

En advarsel: Kunder som løper fra kvitteringene uten å legge igjen tips, kan fort få problemer med kredittverdigheten.

- Jeg elsker kunder som betaler med kredittkort, glemmer å fylle inn summer for tips og total, og i tillegg forlater både kvittering og kopi! De har ingen bevis for at de ikke ga oss 50 prosent i driks. TAKK!

Det får man ta som en betimelig advarsel fra en av bidragsyterne til nettstedet Stained Apron.

Dessuten kan det lønne seg å sjekke kvitteringen før du betaler: Restaurantsjef Paul forteller hvordan han hjelper sine kelnere til driks fra uvillige kunder.

- Når anti-tipsere kommer igjen, setter vi opp regningen med noen ekstra poster fra diverse-knappen, slik at summen blir større enn de enkelte bestillingene skal tilsi. Den eneste måten å avsløre det på, er å summere alle postene på regningen, og ingen sjekker datagenererte regninger.

  • Hvordan blir du kelnerens drømmekunde?
  • Tilbake til innledningen