Kastet ut av rommet

De ønsket seg balkong, men fikk et mørkt rom helt uten utested. De byttet til annet hotell, og ble kastet ut av det opprinnelige rommet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selgeren kunne ikke love balkong med havutsikt på Korfu, men hun garanterte balkong mot hotellets side eller bakside. Skuffelsen ble derfor stor for turistene som fikk rom kjemisk fritt for uteplass.

Illustrasjonsbilde: Ikke alle er så heldige med balkong på hotellrommet. Foto: Idar Ramberg Foto: Idar Ramberg
Illustrasjonsbilde: Ikke alle er så heldige med balkong på hotellrommet. Foto: Idar Ramberg Foto: Idar Ramberg Vis mer

Skroll ned for mer.


Klagerne tok kontakt med reiseselskapet for å klage på leiligheten. Den manglet balkong og var i tillegg nedslitt. Om natten ble de plaget av stank fra toalettet. Reiseselskapet hadde ingen andre bosteder å tilby, og klagerne startet jakten på egenhånd. De fant et annet hotell og betalte 2.500 her, men satte igjen saker på det opprinnelige hotellet som lå nærmere stranden. Neste dag kom de innom, men ble kastet ut av Sagas representant. De klager både på service omkring bestillingen og under oppholdet.

I henhold til katalogen

Reiseselskapet sier at selgeren har gjort oppmerksom på at leiligheten ikke har balkong eller havutsikt. Dette var påført som ønsker på bestillingen. I katalogen står det at ettromsleilighetene er små og uten balkong, slik klagernes leilighet fremstod. Selskapet bestrider også at klagerne har sagt fra om luktproblemene til representanten på reisemålet.

Siden gjestene flere ganger uttrykte at de ikke ville benytte den tildelte leiligheten, oppfatter Saga dette som en kansellering. Det betyr at selskapet eller hotellet fritt kan benytte rommet. Selskapet vil ikke gi kompensasjon til gjestene.

All informasjon teller

Ved behandling i reklamasjonsnemnda for pakkereiser tar saken en annen vri. Nemnda påpeker at avtalen om pakkereise omfatter både det som fremkommer av bestilling, bekreftelse og katalog. Nemnda finner ingen klare holdepunkter for hva som ble sagt under salget, men sier at de ikke utelukker at selgers uttalelse kan ha fått kjøper til å tro at de fikk balkong. Av reisebeviset kommer det imidlertid klart frem at de ikke har betalt for balkong.

Angående lukt står det påstand mot påstand, og nemnda tviler ikke på klagers opplysninger om dette, selv om det kan ha vært et forbigående fenomen.

Selv om klager flyttet til annen leilighet på eget initiativ, hadde de også betalt for leiligheten hos Saga. Nemnda mener derfor at selskapet ikke kunne benytte denne uten klagernes uttrykkelige samtykke. Klagerne ble avskåret fra å bruke leiligheten i resten av ferien, en mangel som gir grunnlag for forholdsmessig prisavslag etter pakkereiselovens paragrav 6-2.

Nemnda anbefaler prisavslag på 3.000 kroner.

Flere klagesaker

DinSide Reise omtaler jevnlig kjennelser fra Reklamasjonsnemndene for pakkereiser og rutefly.

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.

  • Slik klager du på charterreisen.
  • De mest utrolige klagesakene kan du lese her.
  • Verktøy for reiselyst

    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.