<i>Splendour of the Seas</i> besøkte Oslo - vi dro ombord for å sjekke standarden!
Splendour of the Seas besøkte Oslo - vi dro ombord for å sjekke standarden!Vis mer

Karibisk luksus til Europa

Denne uken la en en stor dame til kai ved Akershus festning – vi gikk ombord i Splendour of the Seas for å se på den nye båten som skal gå i Middelhavet til neste sommer.

Fra neste sommer vil Royal Caribbean Cruise Limited (RCCL) sette opp et ukentlig charterfly som skal fly cruisegjestene til Venezia og den ventende Splendour of the Seas. I følge selskapet vil du kunne få et luksuscruise til priser du trodde du bare kunne drømme om. Hvor bra prisene er kan du selv bedømme lenger ned i artikkelen! Vil du se bilder fra båten klikker du på linkene under.

Cruise er fremtiden

Vi snakket med General Manager for de nordiske land i RCCL, Magnus Wrahme:

- Er det mange nordmenn som reiser på Cruise?

- Vi har ca 5.000 norske gjester ombord på våre skip i løpet av et år. De aller fleste av våre kunder kommer fra USA eller Canada i dag. Men dette ønsker vi å gjøre noe med, forteller Whrame.

Han kan fortelle at det fra og med neste sommer vil bli en intensivert satsning på det nordiske markedet. Tre av skipene som vanligvis går i rute i Karibien vil bli flyttet til Europa og Middelhavet når sommersesongen starter neste år. For å tilrettelegge ferdige pakker for nordmenn, vil selskapet sette opp ukentlige charterflyvninger fra Gardermoen til Venezia hvor Splendour of the Seas vil ta deg med på et ukescruise.

Splendour of the Seas vil gå fra Venezia via Athen og forskjellige havner i den greske øyverdenen, og via Dubrovnik.

I tillegg vil både Grandeur of the Seas og Legend of the Seas gå mellom diverse europeiske havner!

Bygger nytt for 30 milliarder

Totalt er det ca. åtte millioner mennesker som reiser på pakketur fra de nordiske landene i løpet av et år. Kun en halv prosent av disse reiser i dag på cruise. Undersøkelser viser at cruise som ferieform vil bli mer attraktivt i årene som kommer – og det er selvfølgelig med dette som bakgrunn at cruiseselskap som RCCL nå setter inn støtet for å kapre kunder fra de tradisjonelle charteroperatørene. Det ligger et stort potensiale i å øke trafikken ettersom det er så få som faktisk har prøvd denne ferieformen. Selskapet er i hvert fall ikke snauere enn at de har bestilt ti nye skip til den nette sum av godt over 30 milliarder kroner!

Tar opp kampen med de tradisjonelle charteroperatørene

RCCL ønsker med dette å ta opp kampen med blant annet Ving, Saga og Star som også har satset stort på cruisepakker om sommeren.

- Vi mener at vi kan tilby et helt annet produkt en hva disse turoperatørene kan, hevder Wrahme. Båtene som disse selskapene bruker er 10-20 år gamle, og har en helt annen standard enn våre skip. Splendour of the Seas er bare fire år gammel og har alt hva du forbinder med et luksuscruise om bord. Vi har både golfbane, lugarer med balkong – og på noen av våre båter vil vi til og med sette opp klatrevegger – med andre ord noe for enhver smak. Vi mener også at vi kan yte bedre service fordi vi i snitt har flere besetnings-medlemmer pr. passasjer om bord på våre båter.

Prisen

Cruise med RCCL blir neppe noe for restplassjegerne og ryggsekkturistene:

- Vi er i utgangspunktet ikke ute etter å kapre lavprissegmentet. De som reiser med oss ønsker å betale litt mer for å få en bedre vare. Men våre sommercruise fra Venezia vil koste fra 11.000 kroner pr. snute for en uke. Dette inkluderer da flyreisen og alle måltider om bord. Til sammenligning ligger charteroperatørenes lignende cruisepakker fra rundt 8.000 kroner.

(Men bare så de er sagt: Du kan kjøpe opp til 3 måneders cruise som går mellom nesten alle verdensdeler - dette koster fra 100.000 pr. hode)

Gamle damer med blått hår?

RCCL sier det er myte at det er hovedsakelig gamle rike fruer med blått hår som reiser på cruise. Gjennomsnittsalderen på de reisene ligger i følge selskapet på rundt 40 år. Barnefamilier sees også oftere og oftere om bord. Da vi var om bord i skipet når det besøkte Oslo så vi riktignok knapt noen under 50 år, men det skal etter sigende være flere eldre på cruisereiser hvor båten går innom de skandinaviske havnene.

Hvorfor reiser du?

DinSide Reise har også vært om bord på skipene som Ving og Saga bruker i Middelhavet. Og la det være sagt med en gang: Skipene som RCCL bruker holder en vesentlig høyere standard! Spørsmålet du må stille deg er hvorfor du reiser. Gjør du det for å kjenne smaken av luksus mens du seiler mellom hver havn, skal du definitivt velge RCCL til sommeren fremfor et av cruiseskipene til charteroperatørene. Reiser du hovedsakelig fordi du synes skipet besøker spennende havner, ser vi ingen grunn til å betale 3.000 mer pr. hode. Men når sant skal sies er ikke 3.000 mye å betale for å oppgradere standarden så mye som du nok gjør her! Ship o‘hoi!

Billig reise?

Blir dette for dyrt kan du ta en titt i vår oppdaterte restplassoversikt. For å se hva andre synes om ditt reisemål, eller for å komme med dine egne meninger – sjekk Din Reiseguide. Pass også på å send inn dine beste feriebilder og reisehistorier til vår store Sommerkonkurranse der du kan vinne reisebøker, en reise og fotoutstyr.