Kansellerte fly - uten å gi beskjed

Kommentar: Flyet var kansellert, men det ble det ikke gitt beskjed om via e-post og SMS. Det måtte jeg finne ut på egenhånd.

KANSELLERT: Les mer om hvordan flyselskapene skal gi deg beskjed om kanselleringer i saken under. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.
KANSELLERT: Les mer om hvordan flyselskapene skal gi deg beskjed om kanselleringer i saken under. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er nok mange som hadde reiseplaner de så fram til i påskeferien, enten til en alpelandsby, storby, sydlige strøk eller rett og slett den tradisjonelle hytteturen her i Norge.

Dessverre har coronavirusutbruddet ført til at de fleste av disse reisene er lagt på is. Det er ikke lov å reise på hytta når den ligger i en annen kommune enn der du har hjemmeadresse, og flyvningene ut av landet er i stor grad kansellert.

Kansellerte fly, uten å gi beskjed

Undertegnede hadde selv bestilt en reise tur/retur London i påskeferien, og så fram til kjøretur langs den engelske sørkysten.

Men, Norwegian har kansellert flyvningen min.

Denne kanselleringen har jeg imidlertid ikke fått beskjed om, slik flyselskapet lover på nettsiden sin, altså via e-post eller SMS.

SKAL INFORMERE: Norwegian skriver på nettsidene sine at de skal informere om kanselleringer til de som har bestilt billett via e-post eller SMS. Foto: skjermdump.
SKAL INFORMERE: Norwegian skriver på nettsidene sine at de skal informere om kanselleringer til de som har bestilt billett via e-post eller SMS. Foto: skjermdump. Vis mer

Jeg har ikke fått SMS fra Norwegian i det hele tatt.

I stedet har jeg blitt bombandert med e-poster (totalt sju e-poster på én uke), hvor Norwegian opplyste meg om at jeg kunne avbestille reisen og få den igjen i form av cashpoints, deres bonuspoeng.

MANGE MELDINGER, MEN IKKE OM KANSELLERING: Det har jevnt og trutt tikket inn e-poster fra Norwegian, men ingen av dem opplyser om at flyet mitt allerede er kansellert. Foto: skjermdump.
MANGE MELDINGER, MEN IKKE OM KANSELLERING: Det har jevnt og trutt tikket inn e-poster fra Norwegian, men ingen av dem opplyser om at flyet mitt allerede er kansellert. Foto: skjermdump. Vis mer

Så, hvordan fant jeg ut av kanselleringen? Jo, jeg logget med inn med bestillingsreferansen på nettsiden til flyselskapet, og der lyste statusen «kansellert» mot meg umiddelbart.

Derfor mener jeg alle som har bestilt en flyreise i nærmeste framtid, uansett flyselskap, bør logge seg inn med sin referanse og sjekke om flyet deres er kansellert.

Hvordan SAS informerer sine reisende er jeg usikker på, da jeg ikke hadde bestilt en reise med dem selv, men pressesjef John Eckhoff opplyser om at avgangene ikke er kansellert før du får beskjed fra SAS.

Norwegian: - Vi ga beskjed

Talsperson Astrid Mannion-Gibson i Norwegian har fått detaljene knyttet til reisen min, og sier at den 22. mars ble det sendt ut en e-post om at den aktuelle flyvningen dessverre hadde blitt påvirket som følge av coronaviruset.

- Ikke lenge etter endret vi på disse utsendelsene for å være mer tydelig ovenfor kunder som har fått sine flyvninger kansellert, sier Mannion-Gibson videre.

Denne mer tydelige e-posten mottok jeg aldri, men jeg kan ikke utelukke at andre reisende mottok denne, og at mitt eksempel dermed skiller seg fra de øvrige. De to e-postene jeg fikk 22. mars var helt identiske. Og ingen av dem nevnte at flyet mitt var blitt kansellert.

Norwegians kundesenter jobber dag og natt på spreng for å ivareta kunder som har blitt berørt av endringer og kanselleringer som følge av corona-utbruddet, ifølge Mannion-Gibson.

- Dette er en ekstraordinær situasjon for Norwegian, og noen ganger kan det derfor skje at kunder dessverre ikke får tilstrekkelig med informasjon, slik som i dette tilfellet. Det beklager vi, sier hun.

- Lite forbrukervennlig

Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet framholder at flyselskapet skal si ifra klart og tydelig så snart de vet at flyreisen din er kansellert. Da kan du områ deg, og kanskje forhindre ekstra kostnader.

- Vi synes en slik praksis som eksempelet over er svært lite forbrukervennlig, og de bryter regelverket om de ikke gir denne informasjonen, understreker Høst overfor Dinside.

Får full refusjon

I mitt tilfelle hadde jeg en ikke-refunderbar flybillett, men siden det var Norwegian som kansellerte flyturen min, altså at jeg ikke avbestilte, får jeg full refusjon.

Dette var lett å registrere på nettsidene til Norwegian når jeg logget meg inn med min bestillingsreferanse og så at flyet faktisk var kansellert. Nå gjenstår det å se hvor lang tid det tar før jeg får refusjonen min...

Hadde jeg avbestilt reisen selv, kunne jeg fått de myndighetspålagte skattene og avgiftene refundert, som utgjør cirka halve billettprisen.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde tenkt å gjennomføre reisen min, uavhengig av hva Norwegian valgte å gjøre med flyvningen, men jeg regnet med at de ville kansellere, og visste at jeg da ville få refundert hele billettprisen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer