Erstatning ved kansellering

Kansellert fly? Se når du ikke kan kreve erstatning

Selv om flyet blir kansellert og du må vente i opptil flere døgn på ny flygning, kan du ikke alltid kreve erstatning.

DÅRLIG VÆR? Blir flyet kansellert på grunn av dårlig vær, kan du i de fleste tilfeller ikke regne med å få erstatning i etterkant. Foto: NTB Scanpix
DÅRLIG VÆR? Blir flyet kansellert på grunn av dårlig vær, kan du i de fleste tilfeller ikke regne med å få erstatning i etterkant. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Å vente på et fly som blir forsinket kan være en kjedelig affære, men kan også gi deg erstatning avhengig av hvor lenge du må vente og hvor langt du skal reise.

Om flyet blir kansellert og du må vente på at flyselskapet setter opp et nytt fly kan du også ha krav på erstatning - men slett ikke alltid.

Selv ikke om du må vente på den nye flygningen i ett døgn eller mer.

Dette sier reglene

Blir flyet ditt innstilt kan du ifølge EU-forordring 261/2004 ha rett til kompensasjon hvis du ankommer mer enn to-fire timer forsinket i forhold til planlagt ankomsttid - avhengig av lengden på flyreisen (se detaljer i faktaboksen under. Men det er noen klare unntak.

Ikke minst gjelder unntakene dersom det (flyselskapet, red.anm.) kan godtgjøre at den innstilte flygingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.

En rekke avgjørelser i Transportklagenemnda viser at passasjerer som har fått sine Norwegian og SAS-flyvninger kansellert, ikke har krav på erstatningen på opptil 600 euro.

I svært mange tilfeller er det værforhold som har vært årsaken til de kansellerte flygningene - og som ikke gir deg krav på erstatning.

Underkjølt regn, kraftig snøvær og orkan

Sakene i Transportklagenemnda viser at alt fra en orkan i Miami, kraftig snøfall og vind i London, underkjølt regn på Gardermoen og tåke på Heathrow har ført til kansellerte flygninger, der de som har måttet vente på nytt fly i mer enn tre til seks timer, og i noen tilfeller opptil fem døgn - som i ett eksempel med Norwegian hvor flyvningen fra Edinburgh ble kansellert, og klager ble tilbudt refusjon eller hjemreise fem dager senere - ikke får erstatning for at flyene er blitt kansellert.

Begrunnelsen fra Transportklagenemnda er nettopp dette med værforhold - og at dette kan regnes som en slik ekstraordinær omstendighet.

Værforhold som påvirker flytrafikken kan være en slik ekstraordinær omstendighet som medfører at den reisende ikke har krav på erstatning. Dette må vurderes konkret. Det er flyselskapet som må godtgjøre at det foreligger et slikt spesielt tilfelle, og at alle rimelige tiltak er truffet, skriver nemnda i ett av sine vedtak.

I slike tilfeller, hvor du først får nei når du ber flyselskapet om erstatning, vil du altså høyst sannsynlig få avslag om erstatning også av Transportklagenemnda om du velger å ta saken videre dit.

Er du usikker på om du kan ha krav på erstatning eller ikke fra flyselskapet, kan du prøve Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator.