<strong>KAN BLI BILLIGERE FLYBILLETTER:</strong> Viruset har allerede ført til lavere etterspørsel fra Kina, som kan bli ytterligere forsterket av reisefrykt og lavere etterspørsel også fra andre markeder. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
KAN BLI BILLIGERE FLYBILLETTER: Viruset har allerede ført til lavere etterspørsel fra Kina, som kan bli ytterligere forsterket av reisefrykt og lavere etterspørsel også fra andre markeder. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Fly og coronavirus

Kan bli enda billigere å fly

- Flyselskapene må jo fylle flyene sine.

Publisert
Sist oppdatert

Minst 1600 mennesker har så langt mistet livet av covid-19-viruset (coronaviruset) i Kina og to personer er bekreftet smittet i Europa.

Reiselege Gunnar Hasle ved Reiseklinikken har gått ut med oppfordringen om å vente med å bestille sommerferien. Ikke nødvendigvis på grunn av smittefaren, men på grunn av muligheten for å havne i karantene, og hvordan utviklingen av situasjonen vil påvirke reiselivet økonomisk, med fare for konkurser, dersom viruset fortsetter å spre seg.

Uansett hvilken grunn du har for å avvente bestillingen av årets sommerferie, kan du risikere at prisene på flybilletter vil endre seg framover på grunn av coronaviruset.

Aldri vært billigere, og billigere skal det bli

Flybilletter til interkontinentale reisemål har aldri vært billigere enn de var i 2019, ifølge en prisoversikt fra Norsk flyprisindeks (en tjeneste fra prissammenligningssiden Travelmarket.no).

Også den siste månedsoversikten, for januar 2020, viser at prisene har gått enda mer ned: Det settes nye lavprisrekorder for interkontinentale reisemål og Norsk flyprisindeks spår at prisene skal enda mer ned.

Nå tror konserndirektør i Travelmarket, Ole Stouby, at prisene vil synke enda mer, men kun de interkontinentale rutene. De europeiske rutene tror Stouby vil øke i pris.

- Jeg vurderer at prisene vil falle opptil 10 prosent på de interkontinentale destinasjoner, mens gjennomsnittsprisene til europeiske destinasjoner vil stige - også i nivået 10 prosent, sier Stouby til Dinside.

De interkontinentale rutene som er med i prisindeksen og som Stouby refererer til, er Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico by, New York, Rio de Janeiro, Sydney og Tokyo.

Han svarer bekreftende på om han tror coronaviruset vil ha en innvirkning på flyprisene framover:

- Ja, jeg vurderer at det kan ha en effekt til de asiatiske destinasjonene, men mye avhenger av de kommende 4-6 ukers utvikling av corona-utbruddet, sier Stouby.

- Frykt og reiserestriksjoner kan forsterke fall i flypriser

Professor Svein Bråthen ved Høgskolen i Molde har blant annet økonomi i lufttransport som spesialfelt. Han sier til Dinside at det er sammenheng mellom den økonomiske situasjonen i et land, eventuelle forventninger om den økonomiske veksten - og flyprisene.

Og slik kan forventninger om en påvirkning av den økonomiske veksten etter virusutbruddet, føre til lavere etterspørsel etter flyreiser - og dermed lavere priser på flybillettene.

- Alle hendelser som påvirker flytrafikken kan også påvirke flyprisene, sier Bråthen, og forklarer at det tradisjonelt er en sterk sammenheng mellom variasjoner i brutto nasjonalprodukt (BNP) og etterspørselen etter flyreiser - og understreker at BNP er en viktig indikator på økonomisk utvikling og vekst.

- Enkelt sagt så skaper økonomisk vekst historisk sett en enda sterkere vekst i antall flyreiser. I de seinere åra så har utenrikstrafikken vokst klart mest. Det henger sammen med flere forhold, der internasjonal handel og turisme er to viktige. Reiser til og fra og innen Asia er blant de markeder der en venter sterkest vekst, sier Bråthen til Dinside.

- Dersom virusutbruddet vil virke inn, eller skape forventninger om slik påvirkning, på den økonomiske veksten, er det følgelig grunn til å vente en viss reduksjon i etterspørselen etter flyreiser. Effekter av frykt og reiserestriksjoner vil forsterke dette, uttaler Bråthen.

- Må fylle flyene

Bråthen sier videre at ettersom flyselskapene allerede har lagt sitt ruteprogram og sitter med enten egne eller leasede fly som gir bindinger litt fram i tid når det gjelder tilbudt kapasitet, så tror han at det vil påvirke flyprisene:

- Det kan ventes at redusert etterspørsel som følge av et virusutbrudd vil gi lavere billettpriser, fordi man vil forsøke å fylle opp flyene. Dette vil imidlertid kunne variere mellom markeder, avhengig av om vi står ovenfor en tung global epidemi eller om den kan avgrenses til enkelte regioner, sier Bråthen.

Han sier videre at ruter til og fra Kina er opplagt utsatt på kort sikt men at avhengig av hvordan virusutbruddet utvikler seg så kan det også få innvirkning på billettprisene til andre deler av verden.

- Samtidig kan en se for seg vridninger i etterspørselen mot andre destinasjoner som i denne forstand oppleves som tryggere. Da vil billettprisene mot disse destinasjonene i prinsippet kunne øke. Får virusutbruddet globale konsekvenser, kan vi stå ovenfor et generelt press mot lavere priser på kort sikt, uttaler Bråthen.

Slik lager du varme pølser og Rett i koppen på flyet! Ta med termos gjennom sikkerhetskontrollen, fyll den opp med varmt vann på en kafé og slipp unna den dyre flymaten. Vis mer

- Vil kunne slå ut i en prisnedgang

Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), sier også at virusutbruddet kan påvirke prisene også utenfor Kina, dersom det blir en lavere etterspørsel etter reiser. Da vil vi kunne se lavere billettpriser.

- Gitt at flere selskap allerede har stanset flygninger til Kina så ser vi allerede nå effekter. Avhengig av hva som skjer framover med hensyn til spredning så vil effektene variere. Får vi ordentlig spredning ut over Kina vil opplagt folk kvie seg mer for å reise, sier Steen, og forklarer videre:

- Kapasiteten er gitt hos flyselskapene, noe som betyr at lavere etterspørsel vil typisk føre til reduserte priser. De må jo fylle flyene, uttaler han.

Steen sier videre at fall i etterspørselen fra Kina alene også vil kunne føre til prisnedgang, fordi hele reiselivsnæringen i Europa vil merke at kinesiske turister må holde seg hjemme.

- Selv uten en større spredning ut over Kina vil europeiske selskap oppleve fall i etterspørselen fra Kina nå en stund framover. Det alene vil kunne slå ut i prisnedgang, sier han, og utdyper:

- Når kinesiske turister må holde seg hjemme så merker hele reiselivsnæringen det her i Europa. Det blir ganske enkelt færre turister her oppe og med fall i etterspørselen og gitt kapasitet - altså antall fly, antall senger et cetera - så må prisene noe ned for å få fylt opp denne kapasiteten, forklarer han.

- Men igjen, effektenes størrelse avhenger av størrelsen på spredningen, avslutter Steen.

- Forbigående

Det er ikke første gangen verden står overfor et sykdomsutbrudd som dette. På spørsmål om hvordan liknende hendelser har påvirker flyprisene tidligere, trekker Bråthen linjer til SARS-utbruddet i 2003:

- Det opplagte tilfellet som det går an å sammenlikne med, er utbruddet av SARS i 2003. Da gikk flytrafikken noe ned, og det var nok noe enklere å få tak i billige billetter i en periode, sier Bråthen til Dinside.

- Liknende «forbigående» fenomener har gitt tilsvarende utslag, sier han videre - og legger til at han tror billettprisene vil påvirkes mer i noen markeder enn i andre.

Han poengterer videre at slike virusutbrudd som vi står ovenfor nå vanligvis går over i løpet av relativt kort tid, og at vi kan forvente at «billettpriseffekten» er forbigående:

- Denne gangen er det grunn til å vente at utslagene i billettpris vil kunne bli merkbare i enkelte markeder, men mindre i andre. Erfaringene tilsier imidlertid at etterspørselen ganske raskt tar seg opp, og at billettpriseffekter som følge av slike hendelser er forbigående. Effektene vil som nevnt også avhenge av hvor raskt flyselskapene kan tilpasse sin produksjon, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer