<strong>SJ TIL NORGE:</strong> SJ lover dynamisk prissetting av billetter på de syv strekningene i Norge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
SJ TIL NORGE: SJ lover dynamisk prissetting av billetter på de syv strekningene i Norge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Trafikkpakke 2 Nord

Kan bli dyrere i rushtiden

SJ skal innføre dynamiske billettpriser på sine togstrekninger i Norge.

Publisert

I dag kunngjorde Jernbanedirektoratet at det er svenske Statens Järnvägar (SJ) som skal drifte toget på syv strekninger i Norge. SJ slo blant annet norske Vy i kampen om togpassasjerene på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.

En ting som er viktig for de reisende, er selvsagt prisene, og her blir SJ nødt til å følge krav fra Jernbanedirektoratet. Det bekrefter Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.

– Prisen kan ikke settes opp så mye SJ ønsker, men de står fritt til å tilby rabatter og produkttillegg hvis de ønsker det, sier han til Dinside.

Dynamiske priser

Dan Olofsson, sjef for anbudstrafikk i SJ, sier til Dinside at de skal holde seg innenfor kravene fra Jernbanedirektoratet, og at de skal tilby flere billettløsninger.

– Vi kommer til å tilby rimelige billetter, men også dyrere alternativer med ekstratjenester som et premium-tilbud, mat og lounge, sier han.

SJs inntog betyr også at mindre populære reiser blir rimeligere, mens de mer populære noen ganger får en høyere billettpris.

– Det er viktigere å selge en ekstra billett til en rimelig pris i stedet for å kjøre med færre passasjerer, sier SJs anbudstrafikksjef og legger til at de har vist seg dyktige til å fylle togene på andre strekninger de drifter.

Dan Olofsson, anbudstrafikk i SJ. Foto: Anna Alverhag
Dan Olofsson, anbudstrafikk i SJ. Foto: Anna Alverhag Vis mer

Et av tiltakene til SJ er å innføre dynamiske priser i markedet, noe Olofsson forteller at de har god erfaring med fra Sverige, som blant annet betyr rimeligere billetter utenom rushtidsavgangene.

– Totalt sett innebærer det at den gjennomsnittlige billettprisen går ned.

Tall fra Jernbanedirektoratet viser at SJs anbud var på 1,24 milliarder kroner for 10,5 år. I år mottar Vy 724 millioner kroner for samme «pakke». Vys tilbud i denne anbudsrunden var drøyt 1,5 milliarder kroner.

– Tilbudet til SJ er betraktelig lavere enn Vys nåværende på strekningene i nord. Hvordan er det mulig?

– Vi har sett det i andre markeder og tilfeller at, når det blir konkurranse fra flere operatører, går prisene nedover, sier Olofsson.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer