Trafikkpakke 2 Nord

Kan bli dyrere i rushtiden

SJ skal innføre dynamiske billettpriser på sine togstrekninger i Norge.

SJ TIL NORGE: SJ lover dynamisk prissetting av billetter på de syv strekningene i Norge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
SJ TIL NORGE: SJ lover dynamisk prissetting av billetter på de syv strekningene i Norge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

I dag kunngjorde Jernbanedirektoratet at det er svenske Statens Järnvägar (SJ) som skal drifte toget på syv strekninger i Norge. SJ slo blant annet norske Vy i kampen om togpassasjerene på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.

En ting som er viktig for de reisende, er selvsagt prisene, og her blir SJ nødt til å følge krav fra Jernbanedirektoratet. Det bekrefter Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.

– Prisen kan ikke settes opp så mye SJ ønsker, men de står fritt til å tilby rabatter og produkttillegg hvis de ønsker det, sier han til Dinside.

Dynamiske priser

Dan Olofsson, sjef for anbudstrafikk i SJ, sier til Dinside at de skal holde seg innenfor kravene fra Jernbanedirektoratet, og at de skal tilby flere billettløsninger.

– Vi kommer til å tilby rimelige billetter, men også dyrere alternativer med ekstratjenester som et premium-tilbud, mat og lounge, sier han.

SJs inntog betyr også at mindre populære reiser blir rimeligere, mens de mer populære noen ganger får en høyere billettpris.

– Det er viktigere å selge en ekstra billett til en rimelig pris i stedet for å kjøre med færre passasjerer, sier SJs anbudstrafikksjef og legger til at de har vist seg dyktige til å fylle togene på andre strekninger de drifter.

Dan Olofsson, anbudstrafikk i SJ. Foto: Anna Alverhag
Dan Olofsson, anbudstrafikk i SJ. Foto: Anna Alverhag Vis mer

Et av tiltakene til SJ er å innføre dynamiske priser i markedet, noe Olofsson forteller at de har god erfaring med fra Sverige, som blant annet betyr rimeligere billetter utenom rushtidsavgangene.

– Totalt sett innebærer det at den gjennomsnittlige billettprisen går ned.

Tall fra Jernbanedirektoratet viser at SJs anbud var på 1,24 milliarder kroner for 10,5 år. I år mottar Vy 724 millioner kroner for samme «pakke». Vys tilbud i denne anbudsrunden var drøyt 1,5 milliarder kroner.

– Tilbudet til SJ er betraktelig lavere enn Vys nåværende på strekningene i nord. Hvordan er det mulig?

– Vi har sett det i andre markeder og tilfeller at, når det blir konkurranse fra flere operatører, går prisene nedover, sier Olofsson.