Jentenes verste reisehistorier

- Det virket som en god ide. Når de villeste jentene drar på tur går ikke alt helt som det skal. Bli med et knippe jenter helt ut på viddene.

Janne Dalen - i lastebil på vei til Tibet.<br />
<br />
<I>Foto: Janne Dalen</I> Foto: Janne Dalen
Janne Dalen - i lastebil på vei til Tibet.

Foto: Janne Dalen Foto: Janne Dalen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke alltid det går som det skal. Av og til krasjer reiselyst med praktiske begrensninger. DinSide Reise har snakket med et knippe jenter som har flere kontinenter og utallige innreisestempelmerker i passene sine om hva som gikk galt da det virkelig gikk galt.

Highway to Tibet

Tibet, 1991. Janne Dalen (38), selger i Hafslund Sikkerhet, sitter i fengsel. Det er starten på et tre måneders opphold i landet.

- De sa det var umulig for turister å ta seg inn i Tibet på egenhånd. Og da måtte jeg jo prøve. Jeg heiv meg på en buss fra Golmud, nord for Tibet, i retning Lhasa, Tibets hovedstad. Veien ble kalt The Highway to Tibet. At det var en highway er en sannhet med visse modifikasjoner. Halvveis over fjellene, på 5.000 meters høyde, blir jeg kastet av bussen. Sjåføren frykter konsekvensene av å ta med en ulovlig turist, forteller Dalen. – Her var en hytte og tre kinesere som levde av å selge suppe til lastebilsjåførene. Jeg fikk campe på ett rom ute glass i vinduene inntil jeg kom meg videre.

Å komme seg videre var ikke lett. Ingen sjåfører ville ha med seg en ulovlig reisende. Etter tre dager i høyden, hadde Dalen fått nok: Hun kapret en lastebil.

Lhasa, Tibet.

Foto: Janne Dalen Foto: Janne Dalen

Foto: Janne Dalen Foto: Janne Dalen Vis mer

- Jeg holdt på å fryse i hjel, jeg trodde jeg kom til å dø. Da en lastebilsjåfør stoppet for å kjøpe suppe, hoppet jeg inn i passasjersetet og nektet å gå ut. Dermed kjørte vi til sist av gårde. Ved et sjekkpunkt kom affæren for en dag og det bar rett i kasjotten med begge to. Jeg ble stengt inne på et rom på politistasjonen noen dager.

Dalen hadde ikke tålmodighet til å vente på at politiet skulle finne ut hva de skulle gjøre med den enslige damen.

- Jeg truet med at jeg holdt på å forkomme av høydesyke. Jeg slapp ut og skulle bli kjørt til flyplassen i Lhasa for returreise, men sjåføren dumpet meg foran et hotell, The Holiday Inn som var som et hull i veggen å regne. Jeg gikk ikke inn på hotellet, men dro derimot til den tibetanske delen av Lhasa. Deretter ble jeg igjen i Tibet i tre måneder hvor jeg reiste rundt og hilste på munker og studerte istykkerbombede klostre.

Skroll ned for mer

Cuba - Moskva

Gry Gaard (33), her i Sør-Afrika.

Privat foto Foto: Gry Gaard

Privat foto Foto: Gry Gaard Vis mer

Cuba, 1992. Miljøpedagogen Gry Gaard (33) p.t. bosatt i Sør-Afrika er med Latin-Amerikagruppene på solidaritetsbrigade til Cuba. Hun liker seg så godt at hun utsetter flyreisen hjem til Norge. Aeroflot skal sørge for nye billetter. Det tar lang tid.

- Til slutt hadde vi ikke mer penger igjen. Men heldigvis fikk vi overnatte gratis hjemme hos en medisinstudent fra et afrikansk land. Vi hadde ikke kroner til å kjøpe mat en gang, og for å komme oss fra Havanna og til flyplassen, ga vi fra oss en dongeribukse og en reiseradio, ler Gaard over en skurrete telefonlinje fra Sør-Afrika.

Flyet mellomlandet i Moskva og lengden på transferoppholdet på flyplassen ble fastsatt til tre dager.

- En brite jeg traff på flyplassen og som skulle til London visste ikke hvor lenge han ble sittende i transfer, stilte seg opp å skrek i skranken: ”Gi meg en billett til hvor som helst i verden, bare jeg kommer meg ut herfra!” Damen i skranken sa helt rolig: ”If you want cry, you go out.”

Mat og hygieniske forhold på det ufrivillige transferoppholdet i Moskva vekker latter i dag.

- Vi fikk muggent brød med syltetøy på tre ganger om dagen, ler Gaard. – Jeg kan ikke huske at det var noen dusj der, men vi var jo ikke så nøye på det den gangen.

Saba, Karibia, 2000. Gry Gaard jobber på den karibiske øya Saba. For å reise lett har hun ikke tatt med seg noen hygieniske artikler.

- Utvalget i butikkene var skralt og jeg måtte ta det som var. Jeg gikk dermed med piggsveis og med lim under armene under hele oppholdet som følge av sjampoen og deodoranten som fantes på Saba. Takke meg til Mum, altså, ler Gaard.

- Historien slutter med at jeg ønsket å få en skikkelig brunfarge før jeg reiste hjem. Jeg solte meg knallhardt og ble så solbrent bak at jeg hadde en svært smertefull hjemreise.

Amor i lukket kupe

Paris, 1991. Lotte (34) er blakk etter tre uker på skinnene i Europa.

- Jeg hadde en baguette med ost og skinke og interrail-billetten hjem. Jeg dro ut fra Gare du Nord på natten, slike sparer man jo overnattingsutgifter. Etter å ha slått meg ned i en kupe av den gammeldagse sorten, med to motstående benkerader, kom det inn en distingvert, eldre herre. Han fortalte at han var drev et lite filmimportselskap i Los Angeles, at han nylig kom fra filmfestivalen i Cannes, at han var på vei til Düsseldorf i Tyskland og at han elsket Ingmar Bergmann, forteller Lotte som bare var 19 år i 1990. – Han var belest og var interessert i de norske malerne som studerte i Düsseldorf-skolen, et tema som jeg kunne en del om.

Hva var vel mer naturlig enn at Lotte ble spurt om hun kunne guide den amerikanske filmimportøren rundt i Düsseldorf?

- Han tilbød meg en suite på Hilton, og han understreket at jeg ikke ville ha forpliktelser utover det faglige. Jeg så på den etter hvert halvspiste baguetten, ryggsekken full av sure sokker og tenkte: Greit, et skikkelig måltid og et bad kan ikke skade på veien hjem. Jeg takket ja.

Amerikaneren ble fra seg av begeistring:

- Han trakk for gardinene og kastet seg over meg, ler Lotte. – Det var aldri ordentlig fare på ferde, for han var verken stor eller sterk. Jeg dyttet ham kraftig på plass og skiftet kupe. Da jeg byttet tog i Tyskland ble siste rest av baguetten stjålet og jeg måtte vente til jeg kom til Danmark før jeg kunne spise igjen. Jeg hadde nemlig noen danske mynter igjen.

Les!

DinSide Reises humorside
Jenter alene farlig?
Slik realiserer du reisedrømmen
Induvidualist eller rævdilter?
TEST DEG SELV: Er du en hardbarka backpacker?