<strong>AVLYST:</strong> Charterselskapene Ving, TUI og Apollo innstiller alle pakkereiser til og med 20. august. Du har krav på full refusjon. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
AVLYST: Charterselskapene Ving, TUI og Apollo innstiller alle pakkereiser til og med 20. august. Du har krav på full refusjon. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Innstilt chartertur: Dette har du krav på

Alle pakkereiser er innstilt til 20. august. Dette har du krav på.

Publisert
Sist oppdatert

Charterselskapene Ving, TUI og Apollo innstiller alle reiser til og med 20. august.

Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i TUI, sier til Dinside at de tok beslutningen om dette på fredag, da Utenriksdepartementet kom med sine nye reiseråd.

UD sa fredag at de forlenger det offisielle reiserådet for reiser til hele verden til 20. august, men med mulighet for en åpning for reiser til nordiske land 15, juni og til noen europeiske land 20. juli.

- Vi følger reiserådet fra UD og har valgt å kansellere til og med 20. august, sier Aspengren til Dinside.

TUI jobber nå med å få informasjon ut til kundene sine.

- Vi sender ut informasjon til alle det gjelder, og så vil man behandle sakene fortløpende. Kundene vil få tilbud om full refusjon eller endring av reisen til seinere, forteller Aspengren.

- Men de har krav på. få pengene tilbake, så det skal de få, understreker hun.

Dette har du krav på

Ifølge bestemmelsene i pakkereiseloven og pakkereisedirektivet har du krav på å få pengene refundert for avbestilte reiser som følge av ekstraordinære situasjoner.

I en normalsituasjon har pakkereiseselskapene en frist på 14 dager til å betale deg tilbake.

Men regjeringen innførte en ekstraordinær frist på tre måneder som følge av coronapandemien, og denne gjelder fortsatt:

- Det er dessverre fremdeles en tre måneders tilbakebetalingsfrist ved både avbestilling og avlysning av pakkereiser. Fristen regnes fra det tidspunktet reisen ble avlyst. Man har krav på full refusjon av det man har innbetalt til arrangøren, sier Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet, til Dinside.

I revidert nasjonalbudsjett ble det presentert en økonomisk støtteordning som har som mål å gjøre det mulig for reiseselskapene å betale tilbake kundene sine og fortsette driften også etter coronakrisen.

Det var forventet at regjeringen ville reversere tremånedersfristen samtidig med fremleggelsen av den økonomiske støtteordningen, men dette skjedde ikke - noe Forbrukerrådet har uttrykt skuffelse over.

- Dette betyr at mange familier vil få svært dårlig økonomi i sommer, i tillegg til at ferien ikke blir noe av. For mange dreier dette seg om tusenvis av kroner, sier Inger Lise Blyverket, som er direktør i Forbrukerrådet.

- Uforutsigbare reiseråd

Virke har tidligere uttalt seg kritisk til «redningsplanken» til pakkereiseselskapene. Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, har uttalt til Dinside at de er skuffet over løsningen, som er i form av lån, som de mener i realiteten kun gjør regningen for reiseselskapene større.

Leder Astrid Bergmål i Virke reiseliv sier til E24 at hun synes det er uheldig at UDs reiseråd skaper for lite forutsigbarhet for norske reiseselskaper.

– Reiserådene gir så stor uforutsigbarhet at mange nå ser at det blir umulig for dem å gjøre noe annet enn å innstille alt. Dette synes vi er utrolig synd, for internasjonalt reiseliv trenger å komme i gang, sier Bergmål til E24.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer