Ingen vil kjøre, ingen vil ta ansvaret

Med en hovedflyplass 4,6 mil utenfor Oslo sentrum, er det viktig med gode kollektivforbindelser. Men hvem har ansvaret for at det finnes et tilbud når der er et behov?

Det er ikke aktuelt for Flytoget å kjøre om natten.
Foto: Trond Isaksen, OSL Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nor-Way og Flytoget sier nei

Foruten SAS Flybussen har Flytoget og Nor-Way Bussekspress ruter til og fra Gardermoen. Men verken Flytoget eller Nor-Way Bussekspress vil sette inn transport på natten.
- Det er ikke aktuelt for Flytoget å utvide til natten, sier Informasjonsleder i Flytoget AS, Jan Inge Krossli. Det har vært vurdert, men ikke funnet lønnsomt. Det er også praktisk umulig med tanke på vedlikehold av tog, som gjerne foregår på natten, fortsetter Krossli.
Driftsjef i Nor-Way Bussekspress Flybussen, Eivind Gundersen, sier at det ikke er grunnlag for å kjøre for de som driver kommersielt.
- Ansvaret for dette må ligge på OSL eller på de enkelte charterselskapene, sier Gundersen. Alternativet blir taxi, slik er det dessverre, fortsetter han.

Charterselskapene informerer

Vi har vært i kontakt med charterselskapene Ving, Star Tour og Saga Solreiser, som alle har flygninger som går på de kritiske tidene, og som dermed kan ha kunder som vil bli berørt av dette. Alle har vært i samtaler med OSL, Nor-Way Bussekspress, Flytoget og SAS Flybussen om dette, og beklager at kollektivtilbudet med SAS Flybussen kuttes, men ingen vil ordne transport for sine kunder fra Oslo sentrum til Gardermoen på natten. De ser ikke på det som sitt ansvar å frakte kundene til hovedflyplassen, og løser problemet med å informere om saken i reisedokumentene. Alternativene som blir foreslått fra alle, er å kjøre egen bil, overnatte på Gardermoen, eller ta drosje.

Ingen vil ta ansvaret

Informasjonssjef ved OSL, Knut Stabæk, sier det ikke er så mange dette vil berøre, og at de dessuten har lagd en avtale med drosjene. Samferdselssjef i Akershus, Tom Granquist, vil ikke påta seg ansvaret for at det er et kollektivtilbud ut til Gardermoen på natten selv om det lander og tar av fly der – men sier at de ansvarshavende må være reisearrangørene eller Staten. Samferdselsdepartementet er derimot ikke enig i denne vurderingen, og mener at de ikke har ansvaret for dette – men heller Akershus fylkeskommune eller OSL.

Siste utvei

For deg med egen bil innebærer ikke nedleggelsen av nattilbudet til SAS Flybussen noe problem, ei heller for deg med selvoppofrende venner eller familie som kan fristes til å transportere deg de 4,6 milene én vei. For deg uten disse godene er realiteten en annen. Du har valget mellom å overnatte på Gardermoen, eller å ta taxi.

Drosjeavtalen som OSL skrøt av innebærer ikke annet enn at taxinæringens representanter på Gardermoen, ODI (Oslo Drosjeeieres Innkjøpslag), vil oppfordre drosjene til å ta turen innom Gardermoen. Daglig leder av ODI drift Gardermoen, Trond Sagbakken, kan imidlertid ikke garantere at det er biler der når du trenger det, og du må fremdeles belage deg på å betale enten fastpris eller pris etter taksameter.

Fastpris til Oslo varierer etter hvor du skal i byen, men til Oslo sentrum må du ut med 525 kroner. Det er samme pris om du er én eller fire i bilen. Etter 1. april må du altså belage deg på å betale ganske mye mer for å komme deg til eller fra Gardermoen på natten. Til sammenlikning tar SAS Flybussen 90 kroner én vei, eller 140 kroner tur/retur.

Dessverre kan du ikke hoppe inn i nærmeste taxi på Gardermoen og tro at du kommer deg hjem for 525 kroner, så enkelt er det ikke … Mandag kan du lese våre tips om hvordan du bør forholde deg dersom du skal ta taxi til eller fra Gardermoen.