Det var ikke minnene fra Algarves strandliv som satt best igjen etter klagerens ferieopphold på Portugals sydkyst.
Det var ikke minnene fra Algarves strandliv som satt best igjen etter klagerens ferieopphold på Portugals sydkyst.Vis mer

Ikke godta alt

Selv om du reiser uspesifisert, betyr ikke det at du skal tåle hva som helst.

De fleste regner med at du kan risikere litt av hvert når du reiser uspesifisert: Rom uten eget bad, ved motorveier og i travle utelivsområder. Men er det slik at du må godta hva som helst?

Uspesifisert støy

Klager reiste uspesifisert til Albufeira, og ble innkvartert på et rom som lå like over baren på hotellet. Der var det høy musikk hver natt fra 21 til 04, og klager mener det var helt umulig å sove.

"Selv med dobbel dose sov-i-ro i ørene, kunne klager høre hvert eneste ord og hver rytme av musikken som ble spilt." Klager forsøkte også å stramme en sokk rundt hodet, og over ørene, uten at det hjalp.

Han klaget til operatøren allerede neste dag, men fikk ikke bytte bosted, og måtte leve med samme støy hele tiden. Tre ganger i løpet av 14 dagers opphold valgte klager å leie et annet rom. I tillegg var han tre dager i Sevilla i stedet for to.

Må regne med støy

Ving kommenterer at enkelte hotell er utsatt for støy, og at reisende med uspesifisert innkvartering må regne med å bli berørt av dette uten å forvente prisavslag. Om støyen regnes som svært omfattende, og operatøren ikke har lykkes i å hjelpe med bytte, vil selskapet vurdere kompensasjon. I dette tilfellet har selskapet betalt 1.445 kroner tilbake til klager, eller halve grunnprisen på reisen.

Vesentlig mangel

Nemnda mener at man kan regne med enkel standard når man reiser uspesifisert, og at man kan bli berørt av støy fra trafikk, barer, restauranter og lignende. Det er imidlertid ikke det samme som å si at man skal tåle uakseptabel støy. Grenseoppgangen må gjøres i hvert enkelt tilfelle.

I denne saken har ikke Ving kommentert klagers opplysninger om støyen, og da legger nemnda klagers informasjon til grunn. Her har i tillegg klager gått frem på riktig måte, ved å si fra til selskapet umiddelbart etter den første bråkete natten. Siden klager ikke fikk bytte bosted, og nemda mener at støyproblemet er en vesentlig mangel, får han refundert penger. Totalt 5.110 kroner.

Hit klager du

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år rundt 300 klager fra reisende med charterselskaper. Mange av klagene Reklamasjonsnemnda mottar handler om hotellstandarden, men også forsinkelser og bortkommet bagasje gir rett til erstatning. Erstatning ytes i form av prisavslag.

  • Slik går du frem når du mener at ferien din ble ødelagt.

  • Dette kan du klage på.
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.