Hva gjør du når du ER forsinket?

Flyselskapene har ikke erstatningsansvar når du ikke rekker flyet videre.

Passasjerer i transitt har flere rettigheter.
Passasjerer i transitt har flere rettigheter. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

  • Rettigheter: Hvert enkelt flyselskap står fritt til å lage sine egne retningslinjer hva erstatning og bistand ved forsinkelser angår. Spør etter dekning av mat, nødvendige telefonsamtaler og overnatting, når du trenger det.

    Imidlertid er dine rettigheter når flyet er forsinket, svært begrensede. Dersom flyselskapet kan dokumentere at skylden til forsinkelsen ligger utenfor deres kontroll, har du ikke rett til verken økonomisk kompensasjon, hotellovernatting eller bespisning.

    Når flyselskapet ikke kan skylde på utenforliggende årsaker, kan du kreve erstatning. Du skal serveres mat og forfriskninger, og hvis forsinkelsen blir langvarig kan du også kreve å få overnatte på hotell. Kan du vise til at reisen er bortkastet ved en lengre forsinkelse, har du krav på å få refundert utlegget for billetten

    Passasjerer i transitt, hvilket vil si at de som skal bytte fly på reiseruten, kan imidlertid regne med mer service. Hvis forsinkelsen strekker seg over to timer, skal det serveres mat. Og hvis det er påkrevet, blir det ordnet med hotellovernatting. Flyselskapene vil også ta på seg ansvaret for å organisere ombooking av den videre reiseruten..

  • Ikke kjeft: Hold hodet kaldt. En høflig forespørsel fører til sympati fra flypersonalet og bedre resultater, enn å kjefting og høylydte beklagelser.

    Lurer du på om din norske flyavgang er i rute, kan du klikke her.