Hva får du dekket om flyplassen stenger?

Avinor stenger ni flyplasser i Norge. Men hva skjer da med flyreiser du allerede har bestilt?

NI FLYPLASSER: Avinor stenger ni flyplasser fra onsdag 18. mars. Hva om du har billetter til en av disse? Foto: NTB Scanpix
NI FLYPLASSER: Avinor stenger ni flyplasser fra onsdag 18. mars. Hva om du har billetter til en av disse? Foto: NTB Scanpix Vis mer

Torsdag kunne Avinor, som står for driften av norske flyplasser, at stenging av flyplasser er blant tiltakene Avinor vurderer under corona-krisen.

Fredag kunne Dagbladet varsle om at Avinor nå midlertidig stenger følgende ni flyplasser:

• Vardø

• Berlevåg

• Sørkjosen

• Stokmarknes

• Svolvær

• Mo i Rana

• Mosjøen

• Førde

• Sandane

Stengt fra 18. mars

Disse ni flyplassene stenges midlertidig fra onsdag 18. mars.

- Stenging av ni kortbaneflyplasser for kommersiell trafikk er et første tiltak for å sikre at det er tilgjengelig ressurser for å drifte et nettverk av flyplasser. Avinor vurderer fortløpende ytterligere tiltak, inkludert tiltak ved Oslo lufthavn, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Samtidig innførte USA nylig innreiseforbud for reisende som har oppholdt seg i Schengen de siste to ukene. USAs innreiseforbud gjelder fra lørdag morgen kl 05:00 norsk tid og én måned frem i tid, ifølge NTB. Fredag varslet flyselskapet Wizz Air at de stanser alle ruter til Norge fra 13. mars til 3. april.

Men hva skjer med flybillettene dine i slike tilfeller?

- Kontakt flyselskapet

Kommunikasjonsrådgiver Andreas Bibow Handeland i Europeiske, som er en del av IF, sier til Dinside at om den flyplass skulle stenge og få konsekvenser for den reisende, må man skille mellom som ikke har begynt, og som allerede er i gang.

- For reiser som ikke har begynt, dekker ikke reiseforsikringen avbestilling dersom en flyplass blir stengt. Det er veldig viktig at folk kontakter flyselskapet eller reisearrangøren når det gjelder ombooking eller refusjon av billetter, sier Handeland til Dinside.

Er reisen derimot i gang, ved at man på flyplassen får beskjed om at flyet er kansellert, må man kontakte flyselskap for ombooking eller refusjon av billettens pris.

- Vi dekker i disse tilfellene inntil 3000 kroner i merkostnader for transport. Disse kan kjøpe ny billett for, eller velge alternative transportmetoder, forteller Handeland.

Kommunikasjonssjef i Fremtind, Simen Rudi, bekrefter og at i de tilfellene hvor flyplassen blir stengt må deres kunder forholde seg til flyselskapet og få refundert utgiftene sine.

Innreisenekt?

Han sier videre at de dekker vi avbestilling til alle land der det enkeltes lands offentlige myndigheter har innført restriksjoner for innreise av norske borgere og deres kunder.

- Med restriksjon mener vi innreisenekt og suspendering av visum. Dette betyr også at alle kunder vil kunne få dekket avbestilling av reiser til USA i perioden hvor innreiseforbudet gjelder, som per i dag er 14. mars til 12. april. Dette gjelder forøvrig reiser bestilt før 12. mars, sier Rudi.

Han oppfordrer om å ta kontakt med flyselskapet eller reiseselskapet for refusjon før de kontakter dem, så vil forsikringsselskapet dekke det de ikke får refundert fra flyselskap eller andre operatører.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!