Høytflyende humor

Dårlig vær? Klag til flyselskapet – for dette er selvsagt noe de er herre over …

Illustrasjon/Fotomontasje.
Illustrasjon/Fotomontasje. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Flyselskapene mottar mange tilbakemeldinger gjennom et år – både skriftlig og muntlig, og det handler om både ris og ros.

- Der man snakker om klager, snakker vi i realiteten om kunderespons, sier administrasjonssjef for kundeservice i Braathens, Knut Morten Johansen. Noen er direkte klager, men det er også kommentarer, ros og forslag. Det hender også at folk ringer etter å ha sett noe på TV – med kommentarer om at dette synes de er bra, eller dette synes de er dårlig, forteller Johansen.

Noen tilbakemeldinger som selskapet får er mer underholdende enn andre; Her er det beste fra Braathens arkiver.

Uheldige kaniner

Historien om de to uheldige hoppekaninene er like utrolig som den sikkert var traumatisk for de impliserte parter.

En matmor og hennes to kaniner skulle fra Kristiansund til Stavanger for å delta på en hoppekaninkonkurranse. Kaninene ble fraktet i bur, i flyets lasterom. Da matmor kom for å avhente sportsutøverne etter landing, oppdaget hun at den ene hoppekaninen, Bjørndalens Born With Valour - alias ”Valdo”, hadde fått knekt begge fortennene. Dette var selvsagt så vidt traumatisk for kaninen, at det resulterte i dårlig plassering i hoppekaninkonkurransen.

Matmor klagde til flyselskapet, med krav om 20.000 kroner i erstatning for veterinærutgifter og repeterende tannbehandling, samt som kompensasjon for den fysiske og mentale overlast som kaninen ble utsatt for.

Flyselskapet beklagde hendelsen veldig, og innrømte matmor og Valdo refusjon av kostnadene som hadde påbeløpt ved klagetidspunktet, samt en fri reise. I tillegg fikk kanineieren tilbud om å komme tilbake med dokumentasjon på utgifter på veterinær- og tannlegebehandling etter to år, for en ny vurdering av erstatningsbeløpet.

  • Trengende og elskende medpassasjerer kan være til sjenanse. Les flere morsomme klagesaker her.
  • Se de dummeste charter-klagene her.
  • Mer moro på DinSide Reise

  • Le med NSB: Morsomheter fra NSBs Kundetelefon

  • Gullkorn fra turistmunn: Merkelige spørsmål til turistkontorene

  • Språkblemmer verden rundt

  • Flyhumor: Flypassasjerenes dummeste spørsmål
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.