Hotellenes lokkebilder

Slik ser det EGENTLIG ut.

Foto: Oyster.com
Foto: Oyster.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Enhver som har reist litt vet at hotellenes skrytebilder sjelden er helt representative. Slik er det alltid med reklamebilder. Pizzaen ser alltid bedre ut i reklamen enn i virkeligheten. Modellen er tynnere og har penere hud i reklamen enn i virkeligheten. Og hotellrommet ser større ut på bilde enn i virkeligheten.

Det bør ikke komme som noen overraskelse på noen. Likevel er det morsomt å se Oyster.coms såkalte photo fakeout-eksempler. På bildet over vises stranda ved hotellet Gran Bahia Principe Punta Cana i Mexico. Den er altså på langt nær så øde og rolig som hotellets bilde tilsier. Men så kan du heller ikke forvente å ha stranda for deg selv hvis hotellet er av en viss størrelse og/eller ligger i nærheten av andre hoteller. (Se forøvrig flere photo fakeout-eksempler her.)

Se virkelighetens ferieparadis

Oyster.com er en reisenettside der bruker skriver anmeldelser av forskjellige hoteller (for det meste nord- og sør-amerikanske). De legger også inn egne bilder fra ferien. Dermed kan man se mer reelle bilder av hotellet før man eventuelt bestiller der. Tripadvisor gjør samme nytten. Her legger også brukere inn egne bilder som ikke er tatt med vidvinkel og behandlet i Photoshop.

Før du bestiller hotell, kan det være lurt å sjekke disse to nettsidene og se om noen har skrevet anmeldelse og lagt ut egne bilder fra hotellet. Da får du et litt mer realistisk inntrykk av hva som venter deg som hotellgjest. (Vær imidlertid obs på at enkelte hotelleiere og ansatte kan finne på å legge ut strålende anmeldelser av egne hoteller under falskt navn på slike nettsider som nevnt over.)


Dette er triksene hotellene bruker:
- vidvinkel som gjør at rommene og badene ser større ut (og ofte vises ikke de enkleste rommene i det hele tatt)
- vidvinkel som gjør at bassengområdet ser større ut
- bildene tas tidlig på dagen, for da ser bassengområdet tomt ut og stranda øde
- matbildene er ikke av representative retter, du får se spesielt anrettede matretter
- snedige utsiktsbilder som ikke viser nabohotellet som ligger vegg i vegg, eller byggekranene på nabotomten
- bilder fra attraksjoner som egentlig ikke ligger så veldig nære hotellet

Vær også obs på reklamespråket som hoteller og charterselskaper bruker. Her er det mange floksler og ganske vide begreper som brukes. Hvor langt er et steinkast unna stranden? Er fem minutter fra stranda ment som gangavstand eller i bil på motorveien? Bør småbarnsfamilien satse på et hotell som skryter av livlig atmosfære? Les mer og se hvordan du dekoder hotellbeskrivelsene i denne saken: Spik spenna hotellbeskrivelser.

Se DinSides hotellanmeldelser her

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer