KONTANTFRITT HOTELL: Nordic Choice-hotellene er i hovedsak kontantfrie, som Clarion Collection Hotel Havnekontoret i Bergen. Men de nekter deg ikke å betale cash. Foto: Nordic Choice
KONTANTFRITT HOTELL: Nordic Choice-hotellene er i hovedsak kontantfrie, som Clarion Collection Hotel Havnekontoret i Bergen. Men de nekter deg ikke å betale cash. Foto: Nordic ChoiceVis mer

Regler for kontant betaling:

Hotellene vil at du skal betale med kort

Stadig flere hoteller i Sverige og Norge er blitt kontantfrie.

Stadig flere hoteller vil at du skal legge igjen kontantene hjemme og finne fram bankkortet når du skal betale for rommet eller bestille deg en drink.

NHO Reiseliv har jobbet lenge for at det skal være frivillig for hoteller å takke nei til kontanter. Helt der er vi ikke ennå – i Norge.

Flere kontantfrie hoteller

Vi har spurt Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, om hun kjenner til mange hoteller i Norge som har blitt kontantløse.

Hun forteller at Nordic Choice-kjeden har besluttet at hotellene som hovedregel skal være kontantfrie. Det bekrefter Trine Marsdal, Finansdirektør i Nordic Choice Hotels.

Son Spa Hotell, som er medlem av Nordic Hotels & Resorts, er ett hotell som ble kontantfritt i vår, nærmere bestemt 3. april.

Erfaringene så langt er positive, og direktør Petter Wilhelmsen ser at stadig flere hoteller vurderer å følge etter.

– Det har gått veldig bra, og gjestene er positive.

Også Trine Marsdal sier at de har gode erfaringer med å kutte kontantene.

– Det gjør det smidigere, enklere og mer effektivt for gjestene ved kø. Man fjerner også en tidkrevende prosess for de ansatte, legger hun til.

Må ta imot kontanter i Norge

Samtidig påpeker Petter Wilhelmsen at de selvsagt ikke nekter en gjest å betale kontant.

– Vi er pliktige til å ta imot kontanter, påpeker Wilhelmsen.

Også Habberstad i NHO Reiseliv understreker at hotellene forholder seg til lovverket som tilsier at de må akseptere kontanter.

Trine Marsdal sier om kjedens kontantfrie hoteller at dersom gjesten av ulike grunner ikke kan betale elektronisk, så får han selvfølgelig gjøre det i henhold til norsk lovgivning. Slik er det derimot ikke i Sverige.

– I Sverige står man fritt til å velge, og derfor er alle våre svenske hoteller 100 prosent kontantfrie, legger hun til.

Dette sier de norske reglene om betaling med kontanter

Fagdirektør for Finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, sier at kontanter juridisk sett er tvungent betalingsmiddel.

– Hovedregelen er at kundene skal få betale med kontanter, men hvor man kan betale er det blitt mer fleksibilitet på, legger han til.

I 2013 sendte Forbrukerrådet et brev til Justisdepartementet for å avklare hvor langt retten til å betale med kontanter faktisk går.

Om en virksomhet kan avvise kontanter må vurderes individuelt. Dessuten kan ikke en virksomhet avtale seg ut av kontant betaling hvis alternativet gir en vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren.

I tolkningsuttalelsen fra Justisdepartementet påpekte de dessuten at kundene har rett til å foreta en kontantbetaling, men at «det tillates begrenset rett til å gjelde oppgjør hos betalingsmottakeren der tjenesten ytes. Da skal man likevel ha rett til å betale kontant på «betalingsmottakerens bosted».

Altså skal man kunne betale kontant, ikke nødvendigvis på stedet, men i dette tilfellet på hotellets hovedkontor.

Når det gjelder gebyrfrie alternativer til kontanter, kan det i mange tilfeller løses med at kundene får en giro som er uten betalingsgebyr, sier Jensen.

Derfor vil de unngå kontanter

Da Son Spa Hotell valgte å bli kontantfritt i vår, var deres begrunnelse først og fremst de ansattes sikkerhet, ettersom de holder åpent hele døgnet.

– Mindre tilgang på kontanter gjør at det er mindre penger å stjele, sier han.

Også kostnadene ved håndtering av kontanter er en av årsakene til at de er blitt kontantfrie.

– Kontanter skal telles og kontrolleres, dessuten må vi betale for å få pengene hentet og for at banken skal motta dem, forteller Wilhelmsen.

NHO Reiseliv mener at det for bransjen er en veldig stor ulempe at bedriftene ikke har frihet til selv å bestemme hvordan de legger til rette for best mulig daglig drift, deriblant hvordan de vil ta betalt av sine gjester.

– Det er både kostnader og merarbeid knyttet til kontanthåndtering. Bruk av bankkort er både tryggere for de ansatte som slipper risikoen for ran. Det gjør dessuten at alt blir registrert, og det blir enklere å unngå svart omsetning, sier Habberstad.

Flest betaler med bankkort

Ifølge Habberstad i NHO Reiseliv viser tall fra Finans Norge at mer enn 8 av 10 nordmenn bruker bare eller mest kort når de skal betale.

– På mange hotell er andelen mye lavere. På Hotell The Edge i Tromsø har for eksempel kontantomsetningen vært nede i 0,05 prosent av den totale omsetningen. Det viser at tiden er overmoden for at bedriftene selv får velge om de vil ta imot kontanter eller ei, sier Habberstad.

– Tror dere gjester vil kunne reagere negativt på dette?

– Nei, når kontantbruken er så marginal, illustrerer det jo at dette er en betalingsmulighet svært få gjester vil savne, sier Habberstad, som tror folk er vant til at kort er eneste betalingsmulighet på stadig flere områder.

– Vi mener derfor det er bakstreversk at norske myndigheter opprettholder kravet og påpeker at selv staten har valgt bort kontanter på en del områder, eksempelvis ved bompasseringer, legger hun til.

Erfaringen til Son Spa Hotell etter å ha blitt kontantfritt, er at andelen som betaler med kontanter har gått betraktelig ned, og at det kun er noen av de eldre gjestene som gjerne har mynt eller sedler de ønsker å betale med.

Samtidig jobber de med å få implementert Vipps som en betalingstjeneste i tillegg til betaling med bankkort.

Også Marsdal i Nordic Choice Hotels sier at andelen som betaler med kort øker, og at de ønsker å legge til rette for ulike typer elektronisk betaling.

– Her kommer det stadig nye løsninger, og vi ønsker å tilby de beste og mest fleksible løsningene for våre gjester. Som eksempel tester vi nå ut blockchain distribusjon på Hobo Hotel i Stockholm, forteller hun.