Hotell uten fasiliteter

Hun drømte om varme bad og trening, men alt var stengt.

Hun skulle pleie helsen på Costa del Sol, men var uheldig med hotellet.

Hotellet var konkurs

Basseng, badstue og trimrom stod det i katalogen, men de var stengt.
Illustrasjonsfoto
Basseng, badstue og trimrom stod det i katalogen, men de var stengt.
Illustrasjonsfoto Vis mer

Klager var plaget av muskel- og senebetennelse, og valgte derfor et hotell med mulighet for varme bad og regelmessig trening. Hotell Santa Clara hadde både varmt basseng, treningsrom og sauna. Dessverre var disse fasilitetene, samt bar og restaurant stengt. Årsaken var i følge resepsjonen at hotellet var gått konkurs, og nå ble drevet på bankenes godvilje.

Dette var ikke det eneste problemet klageren møtte: Rommet ble stående uten vann i to dager, og var forøvrig både skittent og fult av kakerlakker. Forøvrig forårsaket kokeplaten stadige sikringsbrudd, og ble ikke reparert i løpet av oppholdet.

Visste ikke

Operatøren Haga Reiser ble først klar over at hotellets fasiliteter var stengt når klager ankom, og beklager dette. Da de ble gjort kjent med problemene, fikk klager tilbud om nytt rom på et billigere hotell, og flyttet fem dager etter ankomsten til Costa del Sol. Selskapet sier at klager ikke ga beskjed om vannproblemene før ved flyttingen, og at de heller ikke ble gjort oppmerksomme på de andre problemene med rommet. Derfor fikk de ingen mulighet til å rette opp disse problemene.

Selskapet har betalt 1.000 kroner til klager, det utgjør mellomlegget mellom de to hotellene. Klager var ikke fornøyd med dette, og gikk videre til Reklamasjonsnemnda.

Mangelfullt hotell

Av selskapets katalog fremgår det Hotell Santa Clara har spisesal, bar, oppvarmet basseng, sauna og treningsrom. Når disse fasilitetene er stengt, er det å regne som en mangel, ifølge Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Selv om klager aksepterte flytting til et annet hotell, er det ikke det samme som å godta at problemet er tilfredstillende løst. Derfor har hun ikke mistet retten til å klage i ettertid på dette punktet.

Hva gjelder de øvrige problemene med rommet står det påstand mot påstand. Mens klageren mener å ha sagt fra på stedet, sier Haga Reiser at deres representant ikke har notert noe om problemene.

En helhetsvurdering tilsier at klager får 2.000 kroner mer enn hva hun allerede har mottatt fra reiseselskapet i prisavslag.

Andre klagesaker

Hva kan du klage på, og hva gir rett på prisavslag eller erstatning? Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år mer enn 300 klagesaker knyttet til charterreiser. Her kan du lese mer om dine rettigheter.

Her finner du flere klagesaker.

Se de dummeste klagene.

Ut på tur?

I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk. Du kan også få restplassvarsling til din mobiltelefon.

Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.