Er hotellrommet vel enkelt? Da kan du kanskje klage...<br />
(Bildet har ingen sammenheng med den aktuelle klagesaken å gjøre.) Foto: Christian Steffensen
Er hotellrommet vel enkelt? Da kan du kanskje klage...
(Bildet har ingen sammenheng med den aktuelle klagesaken å gjøre.) Foto: Christian SteffensenVis mer

Hotell som stinker

Det stinker kloakk og vannet renner på toalettet – får du penger tilbake?

Du leter gjennom katalogene på jakt etter det perfekte feriehotellet – og finner det. På bildene er det alltid pent, rent, ryddig og velordnet. Selvsagt vet du at det ikke alltid er slik i virkeligheten. Men hvor stor må avstanden fra katalog til virkelighet være for at du kan kreve prisavslag?

Tyrkiske campinghytter

De reisende med Saga Solreiser til Side i Tyrkia, kom til et ganske annerledes hotell. Her bor de reisende i hytter, ikke ulikt det vi er vant til fra campingplasser her hjemme. Det var nok kjent for dem før avreise, og således ikke årsaken til klagen. Problemet for turistene var at "rommet" ikke var rengjort. De klagde, og fikk tildelt en ny hytte. Den var heller ikke ren i følge klagerne. I tillegg luktet det mugg og kloakk, vannet sildret konstant i toalettet og under teppene krydde det av små dyr. De mente også at det ikke var dobbeltseng der, bare to harde brisker langs veggene. Det var dårlig med vinduer.

Totalt sett var dette så ille for klagerne, at de valgte å bytte hotell mot mellomlegg. Det er dette mellomlegget, samt andre utgifter til transport og frokost, de ønsker refundert.

Spesielt bosted, sier selskapet

Saga sier at dette er et spesielt bosted, og at det i katalogen fremgår at hyttene ligner på norske campinghytter. Selskapet beklager at hytten ikke var tilstrekkelig rengjort, men sier seg fornøyd med at klagerne fikk ny hytte med en gang. Selskapet sier også at sengene i hytten består av én "grand-lit" og én ekstraseng. Grand-lit er en smal dobbeltseng.

Klagerne fikk for øvrig i følge selskapet tilbud om å bytte til en annen hytte siden de heller ikke var fornøyd med hytte nummer to, men de valgte i stedet å bytte til et annet hotell. (Det står påstand mot påstand når det gjelder hvorvidt de ble tilbudt en tredje hytte etter problemene med nummer to.)

Manglende renhold er klagegrunn

En pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er forutsatt i avtalen. Mangler som ikke avhjelpes innen rimelig tid, eller som er til vesentlig ulempe for kunden, gir grunnlag for forholdsmessig prisavslag.

I følge Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser (RN) er det en mangel når bostedet ikke er rengjort ved ankomst. Imidlertid fikk klagerne raskt en ny hytte på bostedet. Dermed har arrangøren gjort rett for seg ved å avhjelpe mangelen innen rimelig tid. Hadde ikke arrangøren gitt kundene sine ny hytte raskt, kunne de vunnet frem med klagen. Slik saken står, får klagerne imidlertid ikke medhold av RN. At de valgte å bytte til et annet bosted, må de selv bære kostnadene for.

Det er for øvrig ikke uvanlig at reisende klager på hotellene de blir innkvartert på. Les om de som ble plaget av bråk hele ferien, og faktisk fikk penger tilbake.

Ut på tur?

Dessverre kan det skje uforutsette ting når du er på reise. Har du opplevd problemer på pakketur, har du klagemuligheter gjennom selskapene og Reklamasjonsnemnda. Frister det med en tur kan du finne restplasser i vår oppdaterte oversikt. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev. Sjekk også om flyet ditt er i rute.