Hotell som stinker

Dårlige hotell trenger ikke å bety at du kan kreve prisavslag.

Klagerne reiste en uke på uspesifisert ferie til Malta med Apollo. Der ble de innkvartert på hotell Hampton Court. Hotellet svarte ikke til forventningene, og klagerne valgte til slutt å bytte bosted.

Søppel og sigaretter

Klagerne beskrev at det lå illeluktene søppel utenfor hotelldøren.
Illustrasjonsfoto: Ken Hansen Foto: Ken Hansen
Klagerne beskrev at det lå illeluktene søppel utenfor hotelldøren.
Illustrasjonsfoto: Ken Hansen Foto: Ken Hansen Vis mer

Utenfor hotellet var det illeluktende søppelposer. Selve hotellet var nedslitt og skittent, sigarettstumper og lignende lå overalt i gangene. Gamle, utslitte sengetepper som ikke så ut til å være rengjort på lang tid, lå bredd over sengene. Luften var slående dårlig. Toalettet hadde store sprekker og dusjen var gulbrun og så ikke ut til å ha vært vasket på lang tid.

Dette skriver klagerne til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, og forteller at de vurderte hotellets hygieniske standard til å være så lav at de ikke ville bli boende.

Klagde til turarrangøren

Klagerne kontaktet selskapets representant og fikk først negativ respons. Like etter fikk de tilbud om nytt hotell fire dager ut i ferien. Dette var ikke aktuelt for klagerne, som på egenhånd fant frem til nytt hotell. De betalte selv omkostningene ved å lete det frem, og for oppholdet.

Apollo sier i sin kommentar til Reklamasjonsnemnda at de er enige i at forholdene ikke var gode. De sier videre at selskapets stedlige representant fikk inntrykk av at klagerne først og fremst ønsket seg høyere standard. Selskapet utbetaler en kompensasjon på 1.200 kroner.

Må være forberedt

Reklamasjonsnemnda fremhever at du som reiser uspesifisert må være forberedt på enkel standard. Det vil si at hotellet kan være slitt og enkelt utstyrt. De poengterer imidlertid at man har krav på normal hygiene og et rengjort rom. Slik synes det ikke å ha vært i dette tilfellet. Manglende renhold er en mangel ved innkvarteringen, noe som gir grunnlag for at du kan kreve nytt bosted eller forholdsmessig prisavslag.

Nemnda mener hotellet ikke var så dårlig at klagerne kunne kreve bytte, og klagerne får derfor ikke dekket utgiftene ved hotellbyttet. Nemnda mener at prisavslaget som Apollo har utbetalt er tilstrekkelig.

Misfornøyd?

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år rundt 300 tvister mellom pakketurister og reiseoperatører. Mange av klagene reklamasjonsnemnda mottar dreiser seg om dårlig hotellstandard, men også bortkommet bagasje og forsinkelser er temaer som kommer opp. Gir reklamasjonsnemnda deg medhold i at reisen du kjøpte ikke holdt mål, kan du få kompensasjon i form av prisavslag. I enkelte tilfeller kan du også få erstatning.

  • Slik klager du
  • Hvilke mangler gir rett til prisavslag og erstatning?

    DinSide Reise plukker hver uke frem ferske beslutninger fra Reklamasjonsnemnda.

    Her finner du eksempler på saker der misfornøyde turister har fått medhold og prisavslag/erstatning:

    Disse sakene er eksempler på at de reisende ikke har fått medhold:

    Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.